Agama Buddha: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
镇阳 (bincang | sumb.)
k What is written here before is quite confusing and have a lot points that is not important. I edited the first few paragraphs for now and will slowly edit all of it.
Baris 1:
<br />[[Fail:Borobudur-perfect-buddha.jpg|thumb|250px|Arca Boddha di [[Borobudur]], [[Jawa]], [[Indonesia]]]]
'''Agama Buddha''' ialah [[agama]] dan [[falsafah]] yang berasaskan ajaran Buddha Śākyamuni ([[Gautama Buddha|Siddhārtha Gautama]]) yang mungkin lahir pada kurun ke-5 sebelum masihi. Agama Buddha menyebar ke benua India dalam 5 kurun selepas Baginda meninggal dunia. Dalam duaDua ribu tahun yang seterusnya, agama Buddha telah menyebar ke tengah, tenggara dan, timur [[Asia]]., KiniChina, Korea, dan Japan. Mengikut kriteria klasifikasi agama Buddha telahmempunyai dipaparkan sebagaitiga tiga aliran utama, iaitu [[Theravāda]] ([[Bahasa Sanskrit]]: [[Sthaviravāda]]), [[Mahāyāna]], anddan [[Vajrayāna]].
 
Di dalamDalam aliran Theravāda, matlamat utama ialah pencapaian tahap lujkhur nirvana, yang dicapai melalui "Lapan Jalan Mulia" atau juga dikenali sebagai "Jalan Kesederhanaan". Dengan ini, seseorang itu dikatakan bebas dari kitaran kesengsaraan dan [[kelahiran semula]]. Aliran Theravāda merupakan aliran yang paling diikutidiamalkan di Sri Lanka dan Asia Tenggara.
 
Aliran Mahāyāna, yang termasuk tradisi [[Tanah Tulen]], [[Zen]], [[Buddhisme Nichiren]], [[Shingon]] dan [[Tiantai]] (Tendai) banyak dijumpai di bahagian Asia Timur. Bertentangan dengan pencapaian nirvana, Mahayana mengilhamkan pencapaian [[kebuddhaan]] melalui laluan [[bodhisattva]], satu tahap di mana seseorang itu terus berada di kitaran kelahiran semula untuk membantu manusia lain mencapai kesedaran.
 
Aliran Vajrayāna, sebuah ajaran yang berunsurkan siddha India mungkin boleh dilihat sebagai satu aliran baru atau sebahagian daripada aliran Mahāyāna. [[Buddhisme Tibet]], yang masih mengekalkan ajaran Vajrayāna abad ke-lapan India, masih dipraktiskan di kawasan sekitar Himalaya, Mongolia dan Kalmykia. Buddhisme Tibet mengilhamkan pencapaian kebuddhaan atau badan pelangi.
Baris 10:
Agama Buddha mempunyai lebih kurang 488 - 535 juta penganut di seluruh dunia. Agama Buddha dikenali sebagai salah satu agama yang paling utama di dunia.
 
[[Seorang]] Buddha ialah seorang yang mendapatimemahami kebenaran alam semesta yang benar melalui pelajarannya yang bertahun-tahun, penyiasatan dengan pengamalan agama pada masanya dan pertapaan. Penemuannya dikenali sebagai [[Bodhi]] atau "PemahamanKesedaran". Sesiapa yang menghidari kejahilan dan mengenali alam semesta nyata yang sebenar dikenali sebagai Buddha botak
 
Śākyamuni dikatakanBuddha sebagaiialah pengasas BuddhaBuddhisme. TerdapatMelaluinya, banyak penganut-penganutajaran Buddhatelah selepas Śākyamunidiwujudkan dan persengketaandikumpulkan sesamauntuk manusiamemudahkan danpenyebaran kemusnahan persekitaran dunia sering berlaku mengikut nafsu sebelum ŚākyamuniBuddhisme. Mengikut ajaran Buddha, sesiapa dapat mempelajarinya dan juga memahami alam semesta nyata yang sebenar seperti Buddha dengan menurut kata-kata Buddha dan Sangha yang dikenali sebagai "Dharma" dan mempraktikkannya dengan mengamalkan kehidupan yang bermoral dan pemikiran yang suci. Secara keseluruhan, tujuan seorang menganut agamapenganut Buddha adalah untuk menamatimenamatkan segala kesengsaraan dalam kehidupan kemanusiaanmanusia. Bagi mencapai matlamat ini, penganut Buddha harus menyucikan dan melatih minda sendiri dengan mengikutmengamalkan ajaran "Lapan Jalan Mulia", atau "Jalan Kesederhanaan" supaya memahami kenyataan. yangDengan sebenarini lalusemua penganut Buddha boleh mengikut langkah demi langkah untuk mencapai kebebasan dari segala kesengsaraan,. Tahap ini iaitudinamakan '''nirodha''' atau '''nirvāna''' (Pāli nibbāna).
 
== Kehidupan Buddha ==