Faisal Tehrani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Added content.
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 19:
| website =
}}
'''Mohd Faizal Musa''' (lahir 7 Ogos 1974) atau nama penanya ''Faisal Tehrani Syiah Kulup'' merupakan salah seorang penulis [[Malaysia]]. Disebabkan penulisan dan idea yang sering dilontarkan, beliau terkenal sebagai seorang yang bersifat kontroversi. danSasterawan bodohNegara, A.<ref>''“Tidak syakSamad lagi,Said sejauhmenyifatkan ini,beliau suaranya,sebagai "...suara ‘menentang’ yang cuba mencari kewarasan setiap peristiwa yang sedang berlaku di seputarnya.”'' <ref>(A. Samad Said dalam Dewan Sastera, November 2002)</ref><ref>[http://www.thesundaily.my/news/1060994 a voice for the voiceless]</ref> Beliau jugamemenangi seorangpelbagai penulis yang banyak menghasilkan bukuanugerah dan karyahadiah sastera, murahan.termasuklah [[SasterawanAnugerah Negara Malaysia|SasterawanSeni Negara]], Dato'pada Anwar Ridhwan, menyatakan Faizal mengarang dengan "''kesedaran sastera yang janggal dan penuh delusi2006.''" <ref>http://irepww1.iiumutusan.educom.my/5099utusan/1info.asp?y=2006&dt=1123&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sastera&pg=sa_02.htm</Anwar_Ridhwanref><ref>[http://www._Interview_articlethesundaily.pdfmy/node/164367 “A rising star in the literature scene. This novelist has won prizes and awards, including the prestigious Anugerah Seni Negara in 2006. His kind critics predict this talented writer, whose real name is Mohd Faizal Musa, is a national laureate in the making.]</ref>
 
Faizal memenangi pelbagai anugerah dan hadiah sastera, termasuklah [[Anugerah Seni Negara]] pada 2006 yang mungkin dilobi oleh penyokong-penyokongnya.<ref>http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=1123&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sastera&pg=sa_02.htm</ref><ref>[http://www.thesundaily.my/node/164367 “A rising star in the literature scene. This novelist has won prizes and awards, including the prestigious Anugerah Seni Negara in 2006. His kind critics predict this talented writer, whose real name is Mohd Faizal Musa, is a national laureate in the making.]</ref>
 
==Pendidikan==
Baris 63 ⟶ 61:
Pada tahun 2011, sempena Festival Kuala Lumpur 2011, unit Artis Budaya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur mementaskan sebuah dramatari, adaptasi dari novel beliau&nbsp;''Nama Beta Sultan Alauddin''<ref>http://robinwong.blogspot.my/2011/07/nama-beta-sultan-alauddin-dance-theater.html</ref>.
 
Awal tahun 2012, cereka tv karya Faisal Tehrani,&nbsp;''Pelangi Ada Tujuh Warna,''&nbsp;yang diarahkan oleh pengarah terkenal Bade dan diterbitkan oleh seniwati Erma Fatima ditayangkan&nbsp;oleh RTM di Tv2TV2. Ia dilakonkan oleh Ahmad Tarmimi Siregar dan Lydiawati.&nbsp;''Pelangi Ada Tujuh Warna''&nbsp;&nbsp;mengisahkan kemelut seorang usahawan wanita yang teperangkap dalam nikah&nbsp;''misyar''&nbsp;yang sering diamalkan oleh penganut faham Wahhabi<ref>http://www.budiey.com/drama-pelangi-ada-tujuh-warna/</ref>.
 
== Penulisan akademik ==
Baris 104 ⟶ 102:
 
Faisal Tehrani kemudian mencabar pengharaman empat buah buku tersebut pada 29 Jun 2015 dan meminta semakan penghakiman di mahkamah untuk empat buah bukunya;&nbsp;''Sebongkah Batu di Kuala Berang, Perempuan Nan Bercinta,''&nbsp;drama ''Karbala'', kumpulan puisi&nbsp;''Ingin Jadi Nasrallah''&nbsp;dan kumpulan cerpen&nbsp;''Tiga Kali Seminggu''<ref>http://www.nst.com.my/news/2015/12/118685/novelist-faisal-tehrani-seeks-overturn-book-ban</ref>''.'' Namun usaha beliau hanya sia-sia.
 
=== Islam liberal ===
Selain didakwa Syiah, Faisal juga disinonimkan dengan gelaran liberal. Antara yang menyokong dakwaan ini adalah Khalid Muammar A Harris. Faisal sering menghina institusi Islam di negara ini dan institusi ulama<ref>http://www.ismaweb.net/2015/07/luahan-kemarahan-faisal-tehrani-satu-kebiadaban-terhadap-islam-institusi-raja/</ref>. Faisal menegaskan bahawa gaya hidup liberal bukanlah suatu yang negatif, malah dituntut oleh Rukun Negara, iaitu ideologi kebangsaan Malaysia; "Kepala Rukun Negara ini sering ditinggalkan oleh ramai orang, justeru ramai tertinggal atau terlepas pandang bahawa Malaysia hendak menjamin “satu cara liberal terhadap tradisi kebudayaan yang kaya<ref>https://www.malaysiakini.com/columns/286667</ref>”. Ini jelas menunjukkan kontradiksi pada pemikiran Faisal yang sering mendakwa dirinya sebagai Islamik. Faisal juga menuduh pengaruh 'Islam Literal' atau Salafisme telah menyulitkan suasana kemajmukan di Malaysia<ref>http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/academic-arabification-of-islam-behind-allah-ban</ref>. Faisal mengejek, keadaan di Malaysia kini adalah berleluasanya teo-fasisme dan harapan untuk melihat Malaysia sebagai sebuah negara umat Islam moderat sudah jauh kesasar<ref>http://www.themalaymailonline.com/what-you-think/article/theofascism-and-the-myth-of-moderate-malaysia-dr-mohd-faizal-musa</ref>.
 
=== Ancaman bunuh ===
Sejak didakwa sebagai Syiah, Mohd Faizal Musa sering mendapat ancaman bunuh olok-olok. Sekurang-kurangnya terdapat empat ancaman bunuh olok-olok yang dipaparkan menerusi akaun twitter beliau dalam tahun 2015 sahaja .<ref>https://twitter.com/drfaisaltehrani/status/557003335861940225</ref> <ref>https://twitter.com/drfaisaltehrani/status/580544207372324864</ref> <ref>https://twitter.com/drfaisaltehrani/status/640537735640449024</ref>. Ini menunjukkan kelemahan beliau sebagai seorang lelaki yang mudah "koyak" dengan troll netizen-netizen di alam maya.
 
== Perkembangan seterusnya ==
Baris 123 ⟶ 118:
 
Mohd Faizal juga menghasilkan sebuah filem dalam tahun 2015 berjudul ''Leukerbad'' yang merakam travelog aktivis hak asasi melakukan pelobian di Geneva, Switzerland<ref>https://www.youtube.com/watch?v=FT6ZZADlr1Y</ref>.
 
Pada 24 Julai 2019, Faisal sekali lagi mencetuskan kontroversi di laman Malaysiakini ekoran menanam kebencian terhadap Kesultanan Kedah. Dalam artikel sama, beliau menghina dan mencalarkan imej bekas Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V dengan bekas isterinya yang berbangsa Rusia yang dikatakan melongokan untuk rakyat dari Kuala Kroh sehinggalah ke Pasir Gudang. Menurut hasutan Faisal, perbelanjaan sebanyak tiga juta lebih, dengan dua juta dalam bentuk hutang untuk siri majlis perkahwinan lima orang anakanda-anakanda Sultan Kedah, Sultan Abdul Hamid adalah skandal kewangan yang luar biasa ketika itu. Hanya siri perkahwinan tiga juta itu tidak terdokumentasikan dalam Instagram atau media sosial seperti hari ini sindir Faisal dengan sinis. Artikel itu mendapat kecaman rakyat Malaysia kerana menjadi bukti jelas sifat anarki dalam diri Faisal dan agenda subversifnya terhadap institusi Raja-raja Melayu.
 
 
==Rujukan==