Mata pelajaran Hogwarts: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 54:
 
Terdapat kebarangkalian yang menyatakan Ketua Rumah Slytherin terikat dengan pengajaran Posyen.
 
===Astronomi===
 
Astronomy di Hogwarts boleh dikatakan melibatkan penamaandan menghampiri konsep astrologi. Lazimnya pelajar dikehendaki menamakan bintang, buruj, planet dan bulannya serta mengetahui kedudukan dan pergerakannya lalu melengkapkan carta. Kelas ini berada di menara yang tertinggi.
Astronomi diajar bagi pelajar tahun pertama hingga tahun kelima dan pilihan bagi pelajar U.S.S.M. tahun keenam dan ketujuh.
 
[[Guru Hogwarts #Professor Sinistra|Professor Sinistra]] merupakan pengajar mata pelajaran ini buat waktu sekarang.
 
===Sejarah Sihir===
 
Pembelajaran sejarah dunia Sihir. Sejarah Sihir diajar bagi pelajar tahun pertama hingga tahun kelima dan pilihan bagi pelajar U.S.S.M. tahun keenam dan ketujuh.
Pengajar subjek ini ialah [[Guru Hogwarts#Professor Binns|Professor Binns]], tidak begitu menarik malah membosankan. Beliau merupakan satu-satunya hantu yang mengajar; ada yang mengatakan beliau sendiri tidak menyedari kematiannya. Dia bangun dari tempat duduknya di bilik staf dan mendapati badannya tertinggal di belakang.
 
Binns menghabiskan waktu kelasnya dengan bersyarah, dan tidak seperti tidak kisah yang ahli kelasnya tidak menumpukan perhatian kepadanya.
 
===Herbologi===
 
Kajian tentang tumbuhan sihir (seperti [[mandrake]]), cara menjaga, menggunakan atau mengatasinya. Herbologi dijalankan di rumah hijau. Pelajar tahun pertama menggunakan Rumah Hijau Satu kerana Rumah Hijau Tiga (yang mulai digunakan pada tahun kedua) mempunyai tumbuhan yang lebih berbahaya. Mantera diajar bagi pelajar tahun pertama hingga tahun kelima dan pilihan bagi pelajar U.S.S.M. tahun keenam dan ketujuh.
 
[[Pomona Sprout]] merupakan pengajar Herbologi buat masa ini.
 
Herbologi merupakan satu-satunya subjek yang boleh dikuasai oleh [[Neville Longbottom]].
 
 
[[fr:Matières étudiées au collège Poudlard]]
[[sr:Хогвортски предмети]]
[[en:Hogwarts subjects]]