Pembakaran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
Dalam pembakaran lengkap, zat tindakbalas akan terbakar di dalam oksigen, menghasilkan beberapa jenis produk. Apabila [[hidrokarbon]] terbakar di dalam oksigen, kesan tindakbalas akan hanya menghasilkan karbon dioksida dan air. Apabila elemen seperti karbon, nitrogen, sulfur dan besi terbakar, elemen tersebut akan menghasilkan oksida yang paling umum. Karbon akan menghasilkan karbon dioksida. Nitrogen akan menghasilkan [[nitrogen dioksida]]. Sulfur akan menghasilkan [[sulfur dioksida]]. Besi akan menghasilkan [[besi(III) dioksida]]. Pembakaran lengkap pada amnya adalah mustahil untuk dicapai kecuali tindakbalas yang berlaku dikawal secara berhati-hati (e.g. di dalam persekitaran makmal).
 
=== Pembakaran turbulasibergelora ===
 
Pembakaran bergelora merupakan pembakaran yang dibentuk oleh aliran-aliran bergelora. Pada kebanyakan waktu, pembakaran ini digunakan dalam industri seperti [[turbin gas]] dan [[enjin diesel]] kerana gelora membantu proses pencampuran bahan api dan agen pengoksidaan.
Turbulent combustion is a combustion characterized by turbulent flows. It is the most used for industrial application (e.g. gas turbines, diesel engines, etc.) because the turbulence helps the mixing process between the fuel and oxidizer.
 
=== Pembakaran tidak sempurna ===
Dalam pebakaran tidak sempurna, bekalan oksigen yang diperlukan bagi pembakaran adalah tidak cukup. Bahan tindak balas akan terbakar dalam oksigen, tetapi menghasilkan pelbagai hasil. Apabila suatu hidrokarbon terbakar dalam oksigen, tindak balas itu akan menghasilkan karbon dioksida, air, karbon monoksida serta pelbagai komponen lain seperti oksida nitrogen. Pembakaran tidak sempurna adalah lebih umum dijumpai dan menghasilkan pelbagai hasil sampingan, dan dalam hal pembakaran bahan api kenderaan, hasil-hasil ini adalah berbahaya dan boleh merosakkan alam.
In incomplete combustion there is an inadequate supply of oxygen for the combustion to occur completely. The reactant will burn in oxygen, but will produce numerous products. When a hydrocarbon burns in oxygen, the reaction will yield carbon dioxide, water, carbon monoxide, and various other compounds such as nitrogen oxides. Incomplete combustion is much more common and will produce large amounts of byproducts, and in the case of burning fuel in automobiles, these byproducts can be quite lethal and damaging to the environment.
 
=== Pembakaran pendamberbara ===
[[SmoulderBara|SmoulderingPembakaran combustionberbara]] isatau apendam flamelessialah formpembakaran oftanpa combustionnyalaan api, derivingmenghasilkan itshaba heatdaripada fromtindak heterogeneousbalas reactionsheterogen occurringyang onberlaku thedi surfacepermukaan ofbahan aapi solidpepejal fuelapabila whendipanaskan heateddalam inpersekitaran an oxidizing environmentpengoksidaan. ThePerbezaan fundamentalasas differenceantara betweenpembakaran smoulderingberbara anddengan flamingpembakaran combustionbernyala isialah thatdalam in smoulderingpembaraan, thepengoksidaan oxidationbahan oftindak thebalas reactantberlaku speciesdi occurspermukaan onpepejal thedan surfacebukannya ofdalam the solid rather than in thefasa gas phase. TheSuhu characteristicdan temperaturehaba andyang heatdibebaskan releaseddalam duringpembakaran smoulderingberbara areadalah lowrendah comparedberbanding todengan thosepembakaran inbernyala thesuatu flaming combustion of a solidpepejal. TypicalTakat-takat valuesumum inpembakaran smoulderingberbara areialah aroundsekitar 600&nbsp; °C for thepada peakpuncaknya temperaturedan andmembebaskan 5 kJ/g-O2 forper thegram heat released; typical values duringO<sub>2</sub> flamingberbanding aretakat aroundnyalaan 1500&nbsp;°C anddengan 13 kJ per gram O<sub>2</g-O2sub> haba terhasil dalam respectivelynyalaan. These characteristics make smolder to propagate at low velocities, typically around 0.1 mm/s, which is about two orders of magnitude lower than the velocity of flame spread over a solid. In spite of its weak-combustion characteristics, smouldering is a significant fire hazard.
 
== Persamaan kimia ==
Secara umumnya, [[persamaan kimia]] untuk pembakaran sempurna [[hidrokarbon]] (contohnya [[oktana]]) dalam [[oksigen]] adalah seperti berikut:
:C<sub>''x''</sub>H<sub>''y''</sub> + (''x'' + ''y''/4)O<sub>2</sub> → ''x''CO<sub>2</sub> + (''y''/2)H<sub>2</sub>O
Contoh pembakaran [[propana]] adalah:
Baris 34:
 
Persamaan kimia mudah bagi pembakaran [[hidrokarbon]] adalah:
:[[bahan pembakaran]] + [[Oksigenoksigen]] → [[haba]] + [[air]] + [[karbon dioxida]].
 
== Pembakaran bahan api cecair ==
Baris 97:
** [[Pemanasan global]]
** [[Immolation]]
{{Kawalan kewibawaan}}
 
[[Kategori:Pembakaran| ]]
[[Kategori:ProsesTindak Kimiabalas kimia]]