Handy Black: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Sejarah: tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 32:
Pada tahun 1989 album ke-2 Handy Black yang bertajuk "Tangan Hitam" berjaya diedarkan. Masih mengekalkan Isa Rahman sebagai vokalis, kali ini mereka telah mempertaruhkan lagu slow rock "hanya dalam lagu" sebagai singles terbaik mereka, selain lagu "Natrah".
 
Tapi sayangnya lagu-lagu Handy Black pada masa itu (di zaman Isa Rahman) tidak sempat untuk dibuat sebarang kompilasi sehinggalah kini. Rasanya syarikat rakaman sekarang patut merujuk lagu-lagu yang semacam ini la, barulah betul irama Rock Kapak.
Kumpulan ini muncul semula pada lewat tahun 90-an dengan menampilkan penyayi baru Zul. Dan anggota lama kumpulan ini yang masih kekal ialah Lee dan Elly.
 
Sesudah itu Isa Rahman telah meninggalkan Band Handy Black dan beliau telah menubuhkan kumpulan baru iaitu Garuda. Sebelum tertubuhnya kumpulan Garuda, Isa Rahman pernah juga menyertai kumpulan Crossfire, tetapi tidak lama, hanya untuk seketika sahaja, mungkin tiada keserasian.
Walau bagaimanapun, pada tahun 2005 Zul telah melangkah keluar dari Handy Black dan tempatnya telah digantikan oleh Amar dari [[kumpulan Crash]] yang pernah hit dengan lagu "Mahsuri" 1st album dan Abadikan Salam 2nd album. Amar telah dilamar oleh kumpulan Handy Black pada hujung tahun 2005 untuk mengantikan tempat Zul dan atas sebab yang tidak dapat dielakkan, penanguhan penyanyi untuk Handy Black terpaksa ditunda untuk mencari penyanyi lain. Tapi dengan berkat kesabaran tiga anggota asal Handy Black sehingga awal tahun 2007, Amar sekali lagi dilamar oleh anggota Handy Black bagi menepati citarasa kumpulan ini. Setelah dipersetujui kesemua anggota Handy Black, Amar dengan sah menganggotai kumpulan Handy Black dan kini barisan anggota Handy Black ialah Amar, Zam, Lee dan Elly. Tahniah ya Amar.
 
Sementera itu kumpulan Handy Black telah kembali semula pada era 1990an bersama beberapa line-up baru. Dan hasilnya mereka berjaya menerbitkan album ke-3 Handy Black yang berjudul "Lanun Darat (1998)". Dalam album ini vokalis terawal Handy Black di era Clash Of The Bands, iaitu Mahmud telah dipanggil untuk menyertai semula kumpulan ini, setelah ketiadaan Isa Rahman.Tetapi masalah perpecahan terus menghantui karier kumpulan Handy Black ini. Dan sekali lagi Mahmud telah meninggalkan band ini untuk kali yang keduanya.
 
KumpulanDan inidalam muncultahun semula2000 padakumpulan lewatini tahunmuncul 90-ansemula dengan menampilkan penyayiseorang lagi penyanyi baru 'Zul'. DanSementara anggota lama kumpulan ini yang masih kekal ialahadalah Lee dan& Elly.
 
Bersama-sama dengan vokalis Zul, 3 lagi album Handy Black berjaya dirakamkan iaitu :-
album ke-4 (2000 - Sakit Kepala)
album ke-5 (2001 - Lambang Sakti)
album ke-6 (2002 - Realiti)
 
Zul yang mempunyai suara seakan-akan tone Awie Wings, telah berjaya mempopularkan kembali kumpulan Handy Black ini dengan lagu hitsnya "Kau Yang Bernama Seri".
 
Walau bagaimanapun, pada tahun 2005 Zul telah melangkah keluar dari Handy Black dan tempatnya telah digantikan oleh Amar dari [[kumpulan Crash]] yang pernah hit dengan lagu "Mahsuri" 1st album dan Abadikan Salam 2nd album.
 
Amar telah dilamar oleh kumpulan Handy Black pada hujung tahun 2005 lagi untuk menggantikan tempat Zul. Oleh kerana sebab musabab yang tidak dapat dielakkan, maka penangguhan penyanyi untuk Handy Black terpaksa ditunda sekali lagi untuk mencari penyanyi lain yang betul-betul berbakat.
 
Walau bagaimanapun, pada tahun 2005 Zul telah melangkah keluar dari Handy Black dan tempatnya telah digantikan oleh Amar dari [[kumpulan Crash]] yang pernah hitTetapi dengan laguberkat "Mahsuri" 1st albumkesabaran dan Abadikan Salam 2nd album. Amar telah dilamar oleh kumpulan Handy Black pada hujung tahun 2005 untuk mengantikan tempat Zul dan atas sebab yang tidak dapat dielakkan, penanguhan penyanyi untuk Handy Black terpaksa ditunda untuk mencari penyanyi lain. Tapi dengan berkat kesabarankesungguhan tiga anggota asal Handy Black sehingga awal tahun 2007, Amar sekali lagiakhirnya dilamar kembali oleh anggota Handy Black bagi menepati citarasa kumpulan ini. Setelah dipersetujui kesemua anggota Handy Black, Amar dengan sah menganggotai kumpulan Handy Black dan kini barisan anggota Handy Black ialah Amar, Zam, Lee dan Elly.. Tahniah ya Amar.
 
Album ke-7 Handy Black (Kronologi Mutiara Hitam) dengan menampilkan vokalis Amar telah menemui para peminat sekitar tahun 2008. Setahun sesudah itu Kumpulan Handy Black telah melancarkan pula singles terbaru mereka yang berjudul "Tangan Putih (2009)". Sesudah itu kumpulan Handy Black seakan menyepi, tidak seaktif seperti dahulu lagi.
 
==Ahli-Ahli==