Masakan China: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: '''Masakan Cina''' ({{lang-zh|中國菜}}) berasal dari pelbagai tempat di China dan telah meluas di merata tempat di dunia — dari Asia Timur hingga Amerika Utara, [[Austra...
 
Baris 18:
Dalam masakan Cina, setiap orang diberi semangkuk nasi sendiri sementara hidangan yang lain disajikan dalam pinggan mangkuk di tengah meja yang dikongsi oleh semua orang di keliling meja. Dalam satu hidangan Cina, setiap orang memetik makanan dari pinggan kongsi secara kecil-kecilan dengan penyepit. Kebanyakan orang bukan Cina kurang selesa dengan membenarkan alatan sendiri seseorang (yang mungkin terkena [[ludah]]) menyentuh pinggan kongsi; atas sebab [[kebersihan]] ini, sudu atau penyepit tambahan ("{{lang|zh|公筷}}", ''har.'' penyepit awam) turut disediakan. Di kawasan yang kuat dipengaruhi Barat, seperti [[Hong Kong]], setiap orang diberi sebatang sudu logam yang berat untuk tujuan ini. Makanan yang dipilih selalu dimakan bersama dengan nasi sama ada sekali makan atau berselang-seli.
 
==RujukanMinuman==
Dalam budaya Cina tradisional, [[minuman]] sejuk dipercayai mengganggu [[penghadaman]] makanan panas, maka barang-barang seperti air berais atau [[minuman ringan]] tidak dihidangkan ketika waktu makan. Selain sup, jika adapun minuman lain, maka minuman itu mungkin sekali [[teh]] atau air panas. Teh dipercayai membantu pencernaan makanan yang [[Minyak kuning|berminyak]]. Sungguhpun begini tradisinya, dewasa ini bir dan minuman ringan makin kerap disertakan dengan makanan. Satu kombo yang biasa dijumpai di kebanyakan kedai makan kecil di sesetengah tempat di China ialah [[periuk panas]] yang disajikan dengan bir sejuk, iaitu kombinasi yang dikenali sebagai ''lěng dàn bēi'' ("{{lang|zh|冷淡杯}}", ''har.'' cawan sejuk tawar, walaupun kuat rasanya), iaitu bertentangan dengan apa yang disarankan tradisi. Idea-idea dari [[herbologi Cina]] turut mempengaruhi kombinasi makanan yang digemari dalam hidangan tradisional Cina.
{{reflist}}
 
==Pautan luar==
{{dmoz|Home/Cooking/World_Cuisines/Asian/Chinese}}
 
[[Kategori:Masakan Cina| ]]