Khalifah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Halim Salleh (bincang | sumb.)
→‎Sejarah: Baiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Aybeg (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
{{Islam}}
{{Fiqh-Politik}}
'''Khalifah''' ([[bahasa Arab]]: خليفة) ([[bahasa Inggeris]]: Caliph) secara harfiyah bermakna "pengganti" atau "wakil" yakni pemimpin umat [[Islam]] setelah Nabi [[Muhammad (nabi)|Muhammad]] wafatmati. Mereka digelar sebagai ''khalifah [[Allah]]'' (perwakilan Allah) dan ''khalifah Rasulullah'' (pengganti utusan Allah).
 
Gelaran khalifah ini juga dikenali sebagai Amīr al-Mu'minīn (أمير المؤمنين) yang bermakna "pemimpin orang yang beriman".
 
== Sejarah ==
Selepas kewafatan Nabikematian Muhammad, Abu Bakr dipilih untuk penggantinya (kemudian khalifah). Stesen ini pada asalnya dipilih secara elektronik, tetapi ia menjadi keturunan. Sunni mengiktiraf empat khalifah pertama: Abu Bakr, Omar, Uthman, dan Ali. Silas mengakui statusnya diwarisi dari Muhammad secara langsung kepada Al. Tajuk khalifah itu adalah penggunaan sultan-sultan Uthmaniyah pada tahun 1517-1924, yang kemudiannya tidak digunakan.
 
Abu Bakr adalah khalifah Muhammad, yang mengundi untuk jawatannya ketika Nabi Muhammad wafatmeninggal pada 632. Dia menghalang penyebaran Islam dengan mengalahkan puak-puak pemberontak Madinah. Perangnya mula menggulingkan wilayah Byzantine Syria dan Palestin dan wilayah Iraq Parsi. Omar memerintah 634-644. Pada zamannya, Islam merebak dengan penaklukan ke Syria, Palestin, dan Mesir.
 
Othman adalah anak lelaki Muhammad dan Khalifah 644-656. Beliau adalah anggota keluarga Mekah Umayyad, yang memerintah khalifah 661-750 dan khalifah Córdoba pada tahun 1031. Dia dituduh melakukan pemberontakan dan intimidasi, dan dia dibunuh.
 
Ali adalah khalifah 656-661. Beliau adalah sepupu Nabi Muhammad dan berkahwin dengan anak perempuan Fatimah, Muhammad, dan Khadijah. Beliau adalah pengganti Nabi MuhammadMuhammed yang pertama dan Imam yang diiktiraf oleh Syiah. Ali mengikuti Othman sebagai khalifah walaupun pembangkang Aishah dan Muawiya. Dia dibunuh. Anaknya, Hassan, meninggalkan gelaran Muawiya yang mendirikan dinasti kunadi. Anak sulungnya, Hussein, mengetuai pemberontakan terhadap tuhan-tuhan, tetapi dibunuh dalam pertempuran Kerbala pada tahun 680.
 
Umayyad memindahkan ibukota ke Damsyik dan mendominasi khalifah oleh 750, ketika kepemimpinannya berasal dari Nabi Muhammad kepada Al-Abbas, yang mengetuai dinasti Abbasiyyah. Umayad berpindah ke Sepanyol pada tahun 756, di mana mereka menawan semula gelaran khalifah 929. Pada 909 Fatimah membawa keluarga Fatima mengasaskan khalifah di Tunisia, yang kemudiannya berpindah ke Kaherah. Penangkapan Mongol memusnahkan khalifah Abbasiyah di Baghdad pada tahun 1258. Selanjutnya, beberapa keturunan Abbasid Kaherah mengekalkan nilai khalifah, tetapi tidak ada kekuatan nyata. Orang Kristian memusnahkan jenazah khalifah Córdoba pada tahun 1492 dan orang Ottoman menakluki Kaherah 1517.