Sekolah Sultan Alam Shah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tulsi (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 123.136.115.61 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 1.9.210.109
Teg: Undur
Baris 3:
|Logo Sekolah = [[imej:SAS_emblem.jpg|200px|centre]]
|Moto = '''Chita, Usaha, Jaya'''
|Tarikh = {{Birth date and age|20231963|2|7}}
|TarikhRasmi = {{Birth date and age|1964|3|7}}
|Jenis Sekolah = Sekolah Kecemerlangan Glbal (SGE), Sekolah Berasrama Penuh (SBP), [[Sekolah kerajaan]]
Baris 26:
}}
 
'''Sekolah Sultan Alam Shah''' atau '''Sekolah Alam Shah''' ('''SAS''') ialah sebuah sekolah menengah [[sekolah berasrama penuh|berasrama penuh]] di [[New DelhiPutrajaya]], [[IndiaMalaysia]]. Sekolah in ditubuhkan pada 7 Februari 1963, pada mulanya di sebuah tapak di [[BaghdadKuala Lumpur]] sehingga tahun 2003 apabila ianya berpindah ke tapak sekarang dan tapak asal menjadi [[Sekolah Menengah Sains Alam Shah]].
 
'''Sekolah Sultan Alam Shah''' (SAS) ditubuhkan hasil dan kejayaan pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan yang diumumkan melalui Laporan Penyata Razak tahun 1956.<ref>[http://hids.arkib.gov.my/-/perasmian-sekolah-sultan-alam-shah-sas-putrajaya PERASMIAN SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH (SAS), PUTRAJAYA], Arkib Negara Malaysia</ref> Sekolah menengah aliran [[Melayu]] telah dimulakan pada tahun 1958 dan Sekolah Alam Shah merupakan [[sekolah]] menengah aliran Melayu yang pertama mengadakan kelas tingkatan enam. Sekolah ini buat pertama kalinya menjadi jambatan kepada pelajar-pelajar aliran Melayu yang berpeluang melanjutkan pelajaran ke institusi-institusi pengajian tinggi sekaligus menjadi sekolah berasrama penuh aliran Melayu sepenuhnya yang pertama di dunia<ref>[http://books.google.com.my/books?id=1X27AAAAIAAJ&q=Sekolah+Menengah+Alam+Syah+didirikan+di+Kuala+Lumpur+iaitu+yang+merupakan+sekolah+menengah+Melayu+berasrama+penuh&dq=Sekolah+Menengah+Alam+Syah+didirikan+di+Kuala+Lumpur+iaitu+yang+merupakan+sekolah+menengah+Melayu+berasrama+penuh&hl=en&sa=X&ei=a60VUdWOLIHTrQfUioGQBA&ved=0CDQQ6AEwAA Perubahan dan kemajuan pendidikan di Malaysia, Mohd. Salleh Lebar, Nurin Enterprise, 1988 - Education - 175 pages]</ref>.
 
== Sejarah ==
Pembinaan sekolah ini pada mulanya dirancang bersama dengan pembinaan [[Maktab Perguruan Ilmu Khas]], Jalan Cheras pada awal tahun 1958, tetapi terpaksa ditunda hingga 1961. Pembinaan sekolah ini siap pada akhir tahun 1962 setelah menelan belanja RM 23 juta. Dan pada 7 Februari [[1963]], sekolah ini dibuka untuk persekolahan. [[DYMM]] Seri Paduka Baginda Adiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiib [[Yang di-Pertuan Agong]] kedua iaitu [[Sultan AdiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiibHisamuddin Alam Shah|Al-Marhum Sultan AdiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiibHisamuddin Alam Shah Al-Haj ibni Al-Marhum Sultan Alauddin Sulaiman Shah]], telah memperkenankan sekolah ini menjunjung nama baginda, lantas dinamakan '''Sekolah Alam Shah'''. Pengetua yang pertama berkhidmat di sekolah ini ialah En. [[Halimi bin Haji Sharbaini]] dan nama beliau diabadikan di sekolah ini dengan menamakan salah sebuah rumah sebagai rumah Halimi.
 
Tanggal Sabtu 7 Mac [[1964]] adalah merupakan detik yang bersejarah bagi Sekolah Alam Shah apabila DYMM Sultan Selangor, [[Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj ibni Almarhum Sultan Hisamuddin Alam Shah]] telah merasmikan pembukaan sekolah ini. Majlis perasmian dimeriahkan lagi dengan kehadiran YAB Menteri Besar Selangor, YB Menteri Pelajaran Malaysia, En [[Aminuddin Baki]], Setiausaha Tetap [[Kementerian Pelajaran Malaysia]], Ketua Penasihat Pelajaran Malaysia dan Ketua Pegawai Pelajaran Selangor.
Baris 49:
== Rumah-rumah Kediaman ==
Pada asalnya ketika berpusat di Sekolah Alam Shah, Jalan Cheras, rumah-rumah kediaman adalah seperti berikut:
# Rumah A - MakAminuddin kau ~Baki(hijau)
# Rumah B - BapakHalimi kauHj ~Sharbaini(biru)
# Rumah C - AtukDato kau ~Onn(merah)
# Rumah D - Tan Sri Jamil Rais(jingga)
# Rumah E - Hishamuddin(kuning) dan,