Gitar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Gitar''' adalah sejenis [[alat muzik]] [[Alat muzik bertali|bertali]]. Ia terdiri daripada suatu badannya seakan-akan berbentuk [[biola]] dengan batang leher yang panjang dan padat serta terdapat ruas-ruas yang dipanggil "fret"; ia dipasangkan dengan sebilangan tali atau senar (enam biasanya, tetapi antara empat hingga dua belas ada wujud) yang boleh dimainkan dengan memetik umumnya menggunakan [[jari]] mahupun [[plektrum]].
 
Gitar secara tradisional dibentuk dari berbagai jenis kayu dengan senartali yangatau terbuatsenar daridiperbuat daripada [[nilon]] atau maupunbesi bajawaja, ada juga seberapa gitar modern dibuat dari bahan [[polikarbonat]]. Secara umumnya, gitar terbahagi kepada 2 jenis:
 
* [[Gitar akustik]] - dengan bagian badannya yang berlubang (''hollow body''), telah digunakan selama ribuan tahun. Terdapat tiga jenis utama gitar akustik modern: [[Gitar klasik|gitar akustik senar-nilon]], [[gitar akustik senar-baja]], dan [[Gitar archtop|gitar ''archtop'']]. Gitar klasik umumnya dimainkan sebagai instrumen [[Solo (musik)|solo]] menggunakan teknik ''fingerpicking'' komprehensif.
Baris 7:
 
== Sejarah ==
Kata ‘gitar’ atau ''guitar'' dalam [[bahasa Inggris]], pada mulanya diambil dari nama alat musik petik kuno di wilayah Persia pada kira-kira tahun 1500 SM yang dikenal sebagai citar atau sehtar. Alat musik ini kemudian berkembang menjadi berbagai macam model gitar kuno yang dikenal dengan istilah umum tanbur. Pada tahun 300 SM Tanbur Persia dikembangkan oleh bangsa Yunani dan enam abad kemudian oleh bangsa Romawi (Bellow, 1970:54-55). Pada tahun 476M alat musik ini dibawa oleh bangsa Romawi ke Sepanyol dan bertransformasi menjadi: (1) guitarra Morisca yang berfungsi sebagai pembawa melodi, dan (2) Guitarra Latina untuk memainkan akor. Tiga abad kemudian bangsa Arab membawa semacam gitar gambus dengan sebutan al ud ke Sepanyol (Summerfield, 1982:12). Berdasarkan konstruksi al ud Arab dan kedua model gitar dari Romawi tersebut, bangsa Sepanyol kemudian membuat alat musiknya sendiri yang disebut vihuela. Sebagai hasilnya, vihuela menjadi populer di Sepanyol sementara alat-alat musik pendahulunya sedikit demi sedikit ditinggalkan. Walaupun demikian al ud dibawa orang ke negara-negara Eropah Barat dan menyaingi popularitas vihuela di Sepanyol. Di Eropah al ud disambut dengan baik dan berkembang menjadi berbagai model lute Eropah hingga kira-kira akhir abad ke-17. Sementara itu vihuela berkembang terus menjadi berbagai macam gitar selama berabad-abad hingga akhirnya menjadi gitar klasik yang digunakan pada saat ini.
 
Pada tahun 476M alat musik ini dibawa oleh bangsa Romawi ke Sepanyol dan bertransformasi menjadi:
Keaslian gitar tidak dapat dilihat dari keantikannya. Beberapa [[ahli]] merasa alat ini berasal dari benua [[Afrika]], di mana banyak [[replika]] [[modern]] dalam bentuk kotak bulat seperti kulit [[kerang]] dengan Gut / benang benang sutera, di banyak daerah benua itu. Ahli lain menemukan alat ini dalam bentuk kaca di relief relief batu tua di zaman [[Asia Tengah]] dan [[Asia Kuno]]. Bahan pemikiran lain juga timbul dengan ditemukannya vas vas [[Yunani]] Kuno yang bercorak. [[Greek Strings]] mungkin adalah alat pertama yang dikatagorikan sebagai gitar. Gitar modern kemungkinan berakar dari gitar Sepanyol, tetapi berbagai jenis gitar seperti instrumen instrumen yang kita bisa saksikan dilukisan lukisan pada zaman Pertengahan dan Pembaharuan yang banyak terdapat di seluruh Eropah.<ref name="music">http://simphonymusic.com/info/sejarah-perkembangan-alat-musik-gitar/</ref>
 
# ''guitarra Morisca'' yang berfungsi sebagai pembawa melodi,
# ''guitarra Latina'' untuk memainkan akor.
 
Tiga abad kemudian. bangsa Arab membawa semacam gitar gambus dengan sebutan al ud ke Sepanyol (Summerfield, 1982:12). Berdasarkan konstruksi al ud Arab dan kedua model gitar dari Romawi tersebut, bangsa Sepanyol kemudian membuat alat musiknya sendiri yang disebut vihuela. Sebagai hasilnya, vihuela menjadi populer di Sepanyol sementara alat-alat musik pendahulunya sedikit demi sedikit ditinggalkan. Walaupun demikian adibawa orang ke negara-negara Eropah Barat dan menyaingi kemasyhuran vihuela di Sepanyol. Di Eropah, ud menjadi digemari dan berkembang menjadi pelbagai model [[lut]] Eropah hingga kira-kira akhir abad ke-17. Sementara itu, ''vihuela'' berkembang terus menjadi berbagai macam gitar selama berabad-abad hingga akhirnya menjadi gitar klasik yang digunakan pada saat ini.
 
Keaslian gitar tidak dapat dilihat dari keantikannya. Beberapa [[ahli]]pakar sejarah merasa alat ini berasal dari benua [[Afrika]], di mana banyak [[replika]] [[modern]]moden dalam bentuk kotak bulat seperti kulit [[kerang]] dengan Gutbenang /yang benangdiperbuat benangdaripada perut haiwan ataupun [[sutera,]] seing dijumpai di banyak daerah benua itu. AhliAda juga yang lain menemukan alat ini dalam bentuk kaca di relief relief batu tua di zaman [[Asia Tengah]] dan [[Asia Kuno]]. Bahan pemikiran lain juga timbul dengan ditemukannya vas vas [[Yunani]] Kuno yang bercorak. [[Greek Strings]] mungkin adalah alat pertama yang dikatagorikan sebagai gitar. Gitar modern kemungkinan berakar dari gitar Sepanyol, tetapi berbagai jenis gitar seperti instrumen instrumen yang kita bisa saksikan dilukisandigambarkan lukisanpada padailustrasi-ilustrasi zaman Pertengahan dan Pembaharuan yang banyak terdapat di seluruh Eropah.<ref name="music">http://simphonymusic.com/info/sejarah-perkembangan-alat-musik-gitar/</ref>
 
== Jenis ==