Shere Khan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 3:
'''Shere Khan''' ialah watak [[harimau]] dalam hutan rimba [[India]], mendapat namanya sempena seorang Putera Pashtun ([[Sher Shah Suri]]) yang ditemui oleh [[Rudyard Kipling]] ketika melawat [[Afghanistan]]. Shere Khan ialah watak jahat utama dalam dua buah cerpen dalam koleksi ''[[The Jungle Book|Jungle Book]]'' yang juga menampilkan watak utama [[Mowgli]], musuh ketat Shere Khan.
 
== CeritaDalam ''Junglecerita Book'' asliasal ==
Sungguhpun berkakidia lumpuh[[tempang]] dansatu kaki sehingga diejek dengan jolokan '''Lungri'''<ref>Dalam bahasa Hindi, ''lungri'' ialah kata sifat feminin, yang jantannya berbunyi ''lungra'', लंगड़ा. Rujuk http://www.shabdkosh.com/en2hi/search.php?e=lame&f=0 atau http://www.shabdkosh.com/en2hi/search.php?ts=1221775873709&e=%E0%A4%B2%E0%A4%82%E0%A4%97%E0%A5%9C%E0%A4%BE</ref> (Si Pincang) oleh ibunya sendiri, Shere Khan tetap angkuh dan mengaku dirinya sebagai raja rimba yang sebetulnya. Nampaknya, satu-satunya haiwan yang memandang tingginya ialah [[Tabaqui]], seekor ''[[golden jackal]]'' yang hina dan pengecut.
 
Dalam cerita "[[Mowgli's Brothers]]", kegiatan Shere Khan memburu manusia menyebabkan seorang anak manusia terkalih dari ibu bapanya. Apabila Shere Khan berpeluang mengejarnya, mujurlah bayi itu diselamatkan lalu diterima sebagai anak oleh sepasang [[Serigala India|serigala]], lalu diberi nama [[Mowgli]]. Mowgli diterima ke dalam kawanan serigala pimpinan [[Akela (Jungle Book)|Akela]] dengan perlindungan dari [[Bagheera]] dan [[Baloo]]. Kecewa kerana terlepas buruannya, Shere Khan bersumpah suatu hari anak manusia itu tumpas di tangannya jua.