Habsyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 89:
Negara Habsyah juga secara historikalnya dikenali dengan nama '''[[Empayar Habsyah|Abyssinia]]''', berasal dari perkataan ''Habesh'', dari perkataan awal [[bahasa Arab]] untuk [[bahasa Ethiosemitik]]; nama "Ḥabaśāt" (bukan vokal "ḤBŚT"). Perkataan moden ''[[Habesha]]'' adalah merujuk kepada nama penduduk awal negara (manakala negaranya dikenali "Ityopp'ya"). Namun begitu, dalam sesetengah bahasa, seperti bahasa Melayu, Ethiopia masih lagi dirujuk atas nama sanaknya (nama keturunan) yakni dengan perkataan "Habsyah"; ada juga menyebut "Abyssinia", bahasa Arab moden ''Al-Ḥabashah''.
 
== Sejarah era Nabi Muhammad ==
=== Pada zaman nabi Muhammad ===
Semasa [[Nabi Muhammad]] {{saw}} masih berada di [[Makkah]], baginda mengarahkan penganut [[Muslim|Islam]] untuk menyeberangi [[Laut Merah]] pergi ke Habsyah / Abyssinia. Habesha ialah suku kaum yang tinggal di Ethiopia. Ketika itu rajanya bernama [[Najasyi]] beragama [[Kristian]]. Mereka menyeberang mungkin menggunakan sampan menuju ke lokasi bernama Negash, selatan Ethiopia. Sahabat nabi [[Bilal bin Rabah]] berkulit hitam berasal daripada Habsyah. Bilal disiksa oleh majikannya [[Umaiyyah bin Khalaf]].
 
Baris 95 ⟶ 96:
 
Melalui al Najashi, Nabi Muhammad {{saw}} melamar [[Isteri-isteri Nabi Muhammad s.a.w.|Ummu Habibah]]. Upacara perkahwinan dilakukan oleh Khalid bin Said al-As dengan mas kahwin 400 dirham, dibayar oleh al Najashi bagi pihak Nabi.
 
===Zaman Empayar===
{{main article|Empayar Habsyah}}
{{Bahagian kosong|date=September 2019}}
 
===Zaman rejim Derg===
{{Bahagian kosong|date=September 2019}}
 
===Zaman kini===
{{Bahagian kosong|date=September 2019}}
 
== Lihat juga ==