Black Metal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 42.191.207.18 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh HsfBot
Teg-teg: Undur Buat asal
Rockers borneo
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
Rockers borneo
'''Black metal''' adalah sebuah subgenre yang [[ekstrim metal|ekstrim]] dan cabang kebudayaan muzik [[heavy metal]]. Ciri-ciri biasa termasuk tempo yang pantas, gaya vokal jeritan, gitar banyak diputarbelitkan dimainkan dengan memetik tremolo, mentah rakaman (lo-fi), struktur lagu yang tidak konvensional, dan penekanan kepada suasana. Artis sering muncul dengan pemakaian corpsepaint dan menerima pakai nama samaran.
 
Funeral.
Pada tahun 1980, beberapa kumpulan [[thrash metal|thrash]] dan [[death metal]] membentuk sebuah prototaip untuk black metal. Gelombang yang dipanggil pertama termasuk kumpulan seperti Venom, Bathory, Mercyful Fate, Hellhammer dan Celtic Frost. Gelombang kedua timbul pada awal 1990-an, yang diterajui oleh kumpulan dari Norwegian seperti Mayhem, [[Darkthrone]], Burzum, Immortal, Emperor dan Gorgoroth. Scene awal black metal Norway dibangunkan gaya nenek moyang mereka ke dalam genre yang berbeza. Norwegian diilhamkan scene black metal yang muncul di seluruh Eropah dan Amerika Utara, walaupun beberapa scene lain yang dibangunkan gaya mereka sendiri secara bebas. Beberapa band terkemuka Sweden melahirkan semasa gelombang kedua ini, seperti Marduk, Nifelheim dan Dark Funeral.
 
komited.
Pada mulanya sinonim untuk "Satanic metal," black metal sering bertemu dengan permusuhan dari budaya arus perdana, kerana tindakan dan ideologi yang berkaitan dengannya. Ramai artis menyatakan pandangan anti-Kristian dan pembenci orang yang melampau, menyokong pelbagai bentuk Satanisme atau paganisme etnik. Pada 1990-an, ahli-ahli scene bertanggungjawab untuk beberapa siri pembakaran gereja dan pembunuhan. Terdapat juga sebuah gerakan neo-Nazi kecil dalam black metal, walaupun ia telah dijauhi oleh ramai artis terkenal. Secara umumnya, black metal berusaha untuk menjadi tidak boleh diakses kepada arus perdana dan mereka yang tidak komited.
 
ugama.
Dengan itu sebarang dakwaan bahawa muzik Black Metal tidak mencemuh ugama meletakkan kelompok yang sedemikian terkeluar daripada Black Metal. Sementara yang mendakwa mereka merupakan pengikut Black Metal meletakkan diri mereka terkeluar daripada semua jenis ugama.
 
<br />
Pada 23 Januari 2006, Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan Malaysia telah memutuskan bahawa aliran muzik Black Metal dikategorikan sebagai ajaran sesat dan boleh menjejaskan akidah mereka yang mengamalkannya.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0131&pub=utusan_malaysia&sec=muka_hadapan&pg=mh_07.htm&arc=hive Jawatankuasa Fatwa ambil masa keluarkan keputusan. - "...jawatankuasa itu telah memutuskan bahawa aliran muzik Black Metal dikategorikan sebagai ajaran sesat dan boleh menjejaskan akidah mereka yang mengamalkannya...." © Utusan Melayu (M) Bhd ]</ref>
 
== Sejarah Black Metal ==