Kiub Rubik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Epilepson (bincang | sumb.)
k Menambah judul baru
Epilepson (bincang | sumb.)
k Rekod Dunia dan tatabahasa
Baris 24:
Kiub ini memenangi anugerah [[Persatuan Peruncit Mainan British|Mainan Tahunan BATR]] pada tahun 1980, dan semula lagi pada tahun [[1981]]. Banyak mainan teka-teki yang serupa dikeluarkan tidak lama kemudian, kedua-dua daripada Rubik sendiri dan sumber-sumber yang lain. [[Dendam Rubik]] ialah versi kiub 4×4×4 oleh Rubik. Terdapat juga versi-versi kiub 2×2×2 dan 5×5×5 (masing-masing dikenali sebagai [[Kiub Poket]] dan [[Profesor Rubik]]), serta mainan-mainan teka-teki dalam bentuk yang lain, seperti [[Piraminks]], sebuah [[tetrahedron]].
 
Pada bulan Mei 2005, Panagiotis Verdes, anak [[GreeceYunani]], membina Kiub Rubik 6×6×6 dan pada [[23 Mei]] [[2006]], [[Frank Morris]], johan dunia untuk pertandingan Kiub Rubik, menguji versi ini. Beliau menyelesaikan versi 3×3×3 dalam masa 15 saat, versi 4×4×4 dalam 1 minit dan 10 saat, dan versi 5×5×5 dalam 2 minit. Morris mengucapkan tahniah kepada pereka kerana mencipta versi 6×6×6 yang mengambil masa 5 minit dan 37 saat untuk diselesaikannya, dan beliau dikatakan berkata bahawa kiub yang lebih besar ini memberikannya lebih banyak kegembiraan. Pada Julai 2006, Verdes berjaya membina kuib 7x7x7 dan pada 27 Oktober 2006, sebuah video yang menonjolkan Frank Morris menguji kiub tersebut diterbitkan. Video ujian-ujian boleh dilihat di laman web http://www.olympicube.com.
 
Pada tahun 1981, [[Patrick Bossert]], seorang murid sekolah [[England]] yang berumur 12 tahun, menerbitkan penyelesaiannya sendiri dalam sebuah buku yang berjudul ''Anda Boleh Menyelesaikan Kiub'' (''You Can Do the Cube'') (ISBN 0-14-031483-0). Jualannya mencapai melebihi 1.5 juta naskhah di seluruh dunia (dalam 17 buah edisi) dan mencapai kedudukan pertama dalam kedua-dua senarai buku terlaris ''[[The Times]]'' dan [[Senarai buku terlaris New York Times|''New York Times'']] dalam tahun tersebut.
Baris 154:
Kejohanan dunia menkiub pertama ialah Kejohanan Dunia Kiub Rubik 1982, yang diadakan di Budapest. Pertandingan tersebut dimenangi oleh Minh Thai, seorang pelajar berwarganegara [[Vietnam]] daripada [[Los Angeles]] dengan masa 22.95 saat.
 
Sejak 2003, pemenang sebuah pertandingan ditentukan oleh masa purata masa tiga masa penyelesaian tengah ( tidak mengira masa terpantas dan masa terlambat) daripada lima penyelesaian. Masa terpantas daripada semua penyelesaian juga dicatatkan. [[Persatuan Kiub Dunia]] menyimpan sejarah berkaitan dengan rekod dunia. Pada tahun 2004, PKD telah menetapkan bahawa kontestanpeserta pertandingan menkiub wajib menggunakan alat mencatat masa khas yang dinamakan [[Pencatat masa Stackmat]].
 
=== Cara penyelesaian ===
Baris 161:
* Penyelesaian menggunakan satu tangan
* Penyelesaian menggunakan kaki
* Penyelesaian pergerakan yang paling sedikittersedikit
* Penyelesaian menutup mata
* Penyelesaian menutup masa berganda, di mana kontestanpeserta menyelesaikan sebilangan kiub sambil menutup mata
 
Dalam acara penyelesaian menutup mata, kontestanpeserta-kontestanpeserta mula-mula memeriksa kiub yang telah dicampurkan (melihatnya sebelum menutup mata), kemudian menutup mata mereka sebelum membuat pergerakan pada kiub. Masa yang dikira untuk acara ini bermula apabila kontestanpeserta memeriksa kiub dan berakhir apabila kiub telah diselesaikan. Pemenang acara ini ditentukan oleh purata masa daripada tiga penyelesaian.
 
Dalam acara penyelesaian menutup mata berganda, kontestanpeserta-kontestanpeserta diberikan masa 1 jam untuk memeriksa dan menyelesaikan kiub-kiub yang jumlahnya yang telah ditetapkan oleh mereka. Skor acara ini dicatatkan dengan jumlah markah yang dikumpulkan selepas masa 1 jam telah tamat. Jumlah markah ditentukan dengan bilangan kiub yang dieselasaikan dengan betul. Kiub-kiub yang tidak diselesaikan tidak akan menyumbang pada jumlah markah. Jumlah markah yang tertinggi akan menentukan pemenang acara tersebut. Apabila terdapat banyak kontestanpeserta yang mengkumpulkan jumlah markah yang sama, kedudukan akan ditentukan berdasarkan masa yang diambil, di mana masa yang lebih singkat akan mendapat kedudukan yang lebih baik.
 
Dalam acara penyelesaian pergerakan paling sedikittersedikit, kontestanpeserta-kontestanpeserta diberikan tempoh masa 1 jam untuk mencari jalan penyelesaian yang memberikan pergerakan yang paling sedikit untuk menyelesaikan kiub. Kontestanpeserta-kontestanpeserta juga perlu menulis jalan penyelesaian mereka.
 
=== Rekod Duniadunia ===
 
==== PenyelesaianSatu biasapenyelesaian ====
Rekod dunia bagi penyelesaian biasa Kiub Rubik yang terpantas dimiliki oleh Yusheng Du dari [[China]] pada 24 November, 2018, di pertandingan Wuhu Open 2018 dengan masa 3.47 saat.
 
Rekod* dunia bagi purata daripada 5 penyelesaianPenyelesaian biasa: (tidak termasuk masaMasa terpantas dan masa terlambat) ialah 5.69 saat, yang dimiliki oleh FeliksYusheng ZemdegsDu dari [[AustraliaChina]] dengan masa 3.47 saat di pertandingan KoalaficationWuhu BrisbaneOpen 20192018.
Rekod* dunia bagi penyelesaianPenyelesaian satu tangan: KiubMasa Rubikterpantas dimiliki oleh Feliks Zemdegs dari [[Australia]] dengan masa 6.88 pada 10 Mei, 2015,saat di pertandingan Canberra Autumn 2015.
* Penyelesaian kaki: Masa terpantas dimiliki oleh Daniel Rose-Levine dari [[Amerika Syarikat]] dengan masa 16.96 saat di pertandingan Heartland Champs 2018.
* Penyelesaian tutup mata: Masa terpantas dimiliki oleh Max Hilliard dari Amerika Syarikat dengan masa 15.50 saat di pertandingan CubingUSA Nationals 2019
* Penyelesaian tutup mata berganda: Masa terpantas dan jumlah markah yang terbanyak dimiliki oleh Graham Siggins dari Amerika Syarikat, dengan 50 kiub diselesaikan dengan betul daripada 52 kiub dan masa 56 minit 32 saat.
* Penyelesaian pergerakan tersedikit: Pergerakan tersedikit dimiliki oleh Sebastiano Tronto dari [[Itali]] dengan 16 jumlah pergerakan di pertandingan FMC 2019.
 
==== PenyelesaianPurata satu tanganpenyelesaian ====
Rekod dunia bagi penyelesaian satu tangan Kiub Rubik dimiliki oleh Feliks Zemdegs dari Australia dengan masa 6.88 pada 10 Mei, 2015, di pertandingan Canberra Autumn 2015.
 
Rekod* duniaPenyelesaian bagibiasa: purataPurata masa daripada 5tiga penyelesaianmasa satutengah tangandaripada ialahlima 9.42penyelesaian saat, yangtersingkat dimiliki oleh MaxFeliks ParkZemdegs dari [[AmerikaAustralia Syarikat]],dengan purata masa 5.69 saat di pertandingan BerkeleyKoalafication SummerBrisbane 20182019.
* Penyelesaian satu tangan: Purata masa daripada tiga masa tengah daripada lima penyelesaian tersingkat dimiliki oleh Max Park dari Amerika Syarikat dengan purata masa 9.42 saat di pertandingan Berkeley Summer 2018.
* Penyelesaian kaki: Purata masa daripada tiga masa tengah daripada lima penyelesaian tersingkat dimiliki oleh Daniel Rose-Levine dari Amerika Syarikat dengan purata masa 21.51 saat di pertandingan CubingUSA Nationals 2019.
* Penyelesaian tutup mata: Purata masa daripada tiga penyelesaian tersingkat dimiliki oleh Max Hilliard dari Amerika Syarikat dengan purata masa 18.28 saat di pertandingan Yakima Valley Cubing Spring 2019.
* Penyelesaian pergerakan tersedikit: Purata pergerakan daripada tiga penyelesaian tersedikit dimiliki oleh oleh Sebastiano Tronto dari Itali dengan purata 22 pergerakan di pertandingan FMC 2019.
 
== Lihat juga ==