Perbezaan antara semakan "Kelapa sawit"

Sebutan perkataan dan ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
(Sebutan perkataan dan ejaan)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan visual
 
Minyak solar diperoleh dari minyak bumi, dikenal sebagai bahan bakar motor [[diesel]] yang telah biasa digunakan. Sebagai pengganti minyak solar orang sekarang sudah mulai menggunakan biodiesel. Bahan bakar biodiesel berasal dari tumbuhan atau dari haiwan yang direaksikan dengan metanol (proses transesterifikasi) sehingga diperoleh minyak methil ester (ME). Selanjutnya methil ester sering disebut dengan biodiesel atau bahan bakar motor diesel yang berasal dari minyak tumbuhan atau haiwan.
 
Minyak sawit yang telah direaksikan dengan metanol, dengan perbandingan 30% ME minyak sawit : 70% solar. Minyak sawit yang digunakan adalah minyak sawit yang tidak diproses menjadi minyak masak, karenakerana kualiti yang kurang baik.
 
Biodiesel sudah banyak digunakan pada motorengin diesel tanpa modifikasi di Amerika Syarikat. Campuran yang banyak dipakai adalah 20% ME : 80% solar, dan 35% ME : 65% solar. Biodiesel murni (100%) sudah pula digunakan sejak 1994, dengan mesin yang sedikit dimodifikasi atau tanpa modifikasi . Penggunaan 100% ME dapat menurunkan emisi gas asap sampai 50%, tetapi tidak disarankan, kerana dapat merosakkan dan menyumbat saluran bahan bakar seperti paip dan pengedap.
 
Biodiesel nampaknya akan menjadi tenaga yang mempunyai prospek dan masa depan yang cerah, kerana:
 
Biodiesel tidak beracun, terbiodegradasi, bebas sulfur dan benzena karsinogenik, dihasilkan dari bahan yang dapat diperbaharui, sumber yang dapat didaur ulang, tidak menambah secara signifikan terdapat pengumpulan gas rumah kaca. Disamping itu hasil penelitian Schumacher dan Spataru menyimpulkan bahawa kenaikan ME dari kedelaiKacang Soya dan canolaBunga Matahari akan mengakibatkan penurunan partikulat, hidrokarbon dan CO, tetapi menaikkan emisi Nox.
 
KonsumsiPengunaan bahan bakar spesifik 30% ME hanya sekitar 2% lebih tinggi dibanding dengan solar murni. Demikian pula perbezaan torsi antara solar dan 30% ME hampir-hampir tidak berbeza, sedang perbezaan daya yang dihasilkan hanya sekitar 2%. Menurut kajian, tenaga yang dihasilkan biodiesel lebih rendah, rata-rata 118,000 Btu, dan solar rata-rata 130,500 Btu.
 
Bilangan setana biodiesel lebih tinggi dibanding dengan solar. Rata-rata biodiesel 53, dan solar 42, sehingga dapat mengurangi detonasi atau knockingpelangaran mekanisme didalam engin pada operasi mesin. Biodiesel cukup menjanjikan sebagai bahan bakar alternatif untuk motor diesel. Kadar asap yang relatif rendah pada putaran yang tinggi (dibawah 4 BSU), NOx yang lebih rendah, dan kandungan O2 yang tinggi dapat mengurangi pembentukan partikulat.
 
== Kegunaan ==