Bukit Kepong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Bot: perubahan kosmetik
Puterakahaku (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 5:
'''Bukit Kepong''' adalah sebuah [[pekan]] kecil yang terletak di [[Daerah Muar]], [[Johor]], [[Malaysia]]. Ia terletak berhampiran Sungai Muar. Pekan ini terkenal dengan [[peristiwa Bukit Kepong]] yang tragik.
 
Ramai anak muda tempatan yang berhijrah ke kota mencari peluang pekerjaan yang lebih baik. Kebanyakan penduduk pekan adalah peniaga kecil. Sementara kampung berhampiran penduduk banyak yang terlibat dalam aktiviti pertanian. Terutama [[kelapa sawit]], dusun buah-buahan dan getah. Segelintir pula terlibat dalam aktiviti menangkatmenangkap ikan air tawar iaitu ikan patin, ikan baung dan ikan lais serta udang galah yang boleh didapati dengan amat senang suatu ketika dulu sepanjang Sungai Muar yang mengalir melalui pekan ini. Pada ketika ini hasil udang galah amat berkurangan disebabkan oleh masalah pencemaran sungai oleh kilang-kilang, terutamanya kilang getah. Suatu ketika dahulu Pekan Bukit Kepong amat mudah dinaiki air setiap kali musim hujan.
 
Pekan-pekan berhampiran dengan Bukit Kepong adalah [[Lenga]], [[Pagoh]], [[Gombang]] di selatan. Sementara [[Labis]], [[Segamat]], Chaah disebelah utara. Ada juga penduduk yang terlibat dalam aktiviti menternak ayam.
Baris 16:
Dalam kejadian ini, 17 orang anggota polis dan hampir 40 orang komunis telah terkorban.
 
Kini kerajaan Malaysia telah membina satu Galeri Bukit Kepong di tapak pertempuran tersebut bagi memperingati jasa dan keberanian anggota polis Bukit Kepong dalam mempertahankan tanah air daripada dikuasai musuh iaitu komunis bagi tatapan generasi muda.
[[Fail:Bukit Kepong Police Station Gallery.jpg|thumb|Galeri Darurat Bukit Kepong]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
<br />
== Lihat juga ==
* [[Peristiwa Bukit Kepong]]