Piraminks: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Epilepson (bincang | sumb.)
mebaiki paparan
Epilepson (bincang | sumb.)
k Menukar "Mekanisma" kepada "Penerangan" dan menambah maklumat untuk membuat laman sama dengna laman mainan teka-teki bukan kubus lain.
Baris 5:
Piraminks dicipta oleh Uwe Mèffert pada tahun 1971. Sehingga tahun 1981, Uwe Mèffert tidak memasarkan atau membuat Piraminks secara berleluasa. Apabila berlakunya kegilaan Kiub Rubik, Uwe Mèffert membawakan Piraminks ke [[Hong Kong]] untuk dikeluarkan dan dipasarkan. Piraminks diperkenalkan ke dunia oleh Tomy Toys, sebuah syarikat dari [[Jepun]], pada tahun 1981. <ref>https://ruwix.com/twisty-puzzles/pyraminx-triangle-rubiks-cube/</ref>
 
== MekanismaPenerangan ==
Piraminks terdiri daripada 14 bahagian berbentuk tetrahedon iaitu 4 bahagian paksi, 4 bahagian tip dan 6 bahagian tepi. Setiap bahagian paksi dan bahagian tip mengandungi 3 warna, manakala setiap bahagian tepi hanya mengandngi 2 warna.
 
Bahagian-bahagian paksi berbentuk [[oktahedron]] dan hanya bergerak berdasarkan paksi yang bahagian tersebut dicantumkan kepada. Bahagian-bahagian tepi boleh bergerak dengan bebas. Bahagian-bahagian tip boleh bergerak dengan sendiri tanpa mencantumkan bahagian-bahagian yang lain.
 
Tujuan Piraminks adalah untuk mencampurkannya, kemudian menyelesaikannya semula kepada keadaan asal.
 
== Rekod dunia ==