Insurans: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mnrmy (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Mnrmy (bincang | sumb.)
Baris 7:
Pedagang Cina yang melalui jeram sungai yang berbahaya akan mengagihkan barangan dagang mereka kepada beberapa kapal yang lain bagi mengurangkan risiko kerugian. Ini kerana jika kesemua barangan dagang mereka ditempatkan pada hanya sebuah kapal dan kapal tersebut terlibat dengan kecelakaan, maka kesemua barangan dagang mereka akan musnah.
 
Bagi masyarakat Babylonia pula mereka telah membentuk suatu sistem yang telah dicatat dalam [[Kod Hammurabi]], sekitar 1750 SM dan diguna pakai oleh pedagang dari sekitar Lautan [[Laut Mediterranean|Mediterranean]]. Setiap pedagang yang menerima pinjaman kredit untuk berlayar akan membuat sejumlah bayaran kepada pemberi pinjaman sebagai jaminan sekiranya barangan dagang yang dibawa rosak atau hilang dia laut, pinjaman tersebut akan dibatalkan.<ref>[http://www.duhaime.org/LawMuseum/LawArticle-383/Lex-Rhodia-The-Ancient-Ancestor-of-Maritime-Law--800-BC.aspx Lex Rhodia: The Ancient Ancestor of Maritime Law - 800 BC]</ref>
 
Sekitar 800 SM, di [[Rodos]], [[Yunani]], telah mencipta kaedah ‘kerugian awar am’. Ini membolehkan sekumpulan pedagang membuat bayaran untuk melindungi dagangan yang berlayar dengan kapal dagang sama. Wang yang dikutip tadi (premium) akan digunakan untuk membayar kerugian kepada pedagang yang danganganya dicampak kelaut bagi menyelamatkan kapal dari ribut atau tenggelam.