Khemah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
[[File:Tent at High Shelf Camp cropped.jpg|thumb|Khemah kubah hiking ringan dua orang; ia diikat pada batu kerana tiada ruang bagi memasang pasak pada batu itu sendiri.]]
 
'''Khemah''' adalah[k(h)é-mah] tempat(pinjaman perlindungan{{Lang-ar|خيمة|translit=khimah}}) yangatau terdiri'''tenda'''<ref>{{Cite dariweb|url=http://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=tenda|title='tenda' lembaran- tekstilMaklumat atuKata|access-date=21 bahanSeptember lain2019|publisher=[[Dewan Bahasa dan Pustaka|Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia]]|website=Pusat Rujukan Persuratan Melayu}}</ref> [tén-da] (pinjaman [[bahasa Portugis]]) merujuk kepada adalah tempat perlindungan didirikan menggunakan kain tekstil yang dihampar dan dilekatkan pada rangka tiang atau diikat pada tali penyokong. KhemahSaiznya bergantung kepada cara ia dipasangkan - khemah jenis kecil mungkinsama ada tegakmenegak bebas atau diikat pada tanah, manakala khemah jenis besar biasanya ditambat menggunakan [[talian giuk]] yang diikat pada pacang atau pasak khemah. PadaBinaan awalnyasebegini digunakanboleh sebagaimenampun rumahdari bergerakhanya olehseorang orangsahaja nomad,sehingga khemahsaiz kiniyan seringsangat digunakanbesar bagiuntuk perkhemahanmenampung rehlahsekelompok danbesar tempatorang perlindunganuntuk tujuan keramaian seperti kenduri atau acara sementaratemasya.
 
Khemah pada awalnya digunakan sebagai rumah bergerak oleh kelompok orang yang [[Nomad|behijrah dari satu tempat ke satu tempat lain]], namun ia kini juga lazim digunakan untuk tujuan liburan atau dan tempat perlindungan sementara memulih daripada bencana.
Khemah terdapat dalam pelbagai saiz bermula dari struktur "perkasa " yang hanya cukup besar untuk satu orang untuk tidur, sehingga kepada khemah sarkas yang besar mampu duduk beribu-ribu orang . Sebahagian besar artikel ini adalah berkisar dengan khemah-khemah yang digunakan untuk rekreasi yang mempunyai ruang tidur untuk 1-10 orang. Khemah-khemah yang lebih besar akan dibincangkan dalam bahagian yang berasingan di bawah.
 
Khemah untuk perkhemahan rekreasi jatuh ke dalam dua kategori.
Khemah yang digunakan oleh “Penyandang Belakang” adalah jenis yang paling kecil dan paling ringan. Khemah-khemah kecil ini adalah cukup ringan yang boleh dibawa untuk jarak jauh dengan basikal, bot, atau sandang belakang.
Jenis kedua adalah lebih besar , khemah-khemah yang lebih berat yang biasanya dibawa di dalam sebuah kereta atau kenderaan lain. Bergantung kepada saiz khemah dan pengalaman orang itu atau orang yang terlibat, khemah-khemah itu biasanya boleh dipasang di antara 5 dan 25 minit; pemasangan mengambil masa yang lebih panjang. Beberapa khemah yang khusus mempunyai tiang boleh lipat dan berspring yang boleh dipasang dalam beberapa saat, tetapi mengambil agak lama untuk menyimpan semula.
 
== Sejarah ==