Jerebu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
[[File:Faisal Mosque.jpg|thumb|Jerebu melitupi Masjid Faisal di [[Islamabad]].]]
 
'''Jerebu''' [jĕ-rĕ-bu] ({{small|juga dalam baku Indonesia:}} '''kabut asap''') ialah satu fenomena tradisi [[atmosfera]] di mana [[debu]], [[habuk]], [[asap]] dan lain-lain [[Zarah subatom|zarah]] [[pencemaran|mencemar]] kejelasan langit. <Ref>Kamus Dewan DBP. [http://www.karyanet.com.my/knet/index.php?tpf=kamus_Dewan&kata_utama=jerebu&sid=1c891fbce14a9af8420121698186145b&findd=Cari Jerebu.] Diperolehi pada 4 Mac 2007.</ref> Kod panduan [[Pertubuhan Meteorologi Sedunia]] termasuk pengelasan pengaburan mendatar ke dalam kategori kabus , kabus ais, kabus wap, kabus, jerebu, asap, abu gunung berapi, habuk, pasir dan salji. <ref>[http://www.wmo.ch/pages/prog/www/WMOCodes/Manual/WMO306_vol-I-2-PartB.pdf WMO Manual on Codes]</ref> Fenomena ini biasanya terjadi jika zarah-zarah habuk,kecil debusebegini danterkumpuldi asapparas berkumpulrendah pada hariatmosfera yang kering. Zarah-zarahsehingga kecilmencapai iniketepuan berkumpultertentu di paras rendah atmosfera danyang akanboleh mengaburi pandangan dan mungkin menyebabkan masalah pernafasan.; Jerebuzarah-zrah tebalini jugabolehg dikenalitersebar sebagaimelalui [[asbut]].banyak Sumbertindakan partikel jerebumanusia termasuk pertanian (membajak dalam cuaca kering), lalu[[Kebakaran|kebakaran lintas,terbuka]] industribaik dansecara kebakaran[[Pembakaran terbuka|sengaja]] atau [[Kebakaran liar|tidak]] pada hutan, kebakarandan gambut, pembakaran terbuka serta juga asap dilepaskan kegiatan [[perindustrian]] dan [[kenderaan]].
 
DilihatFenomena ini akan kelihatan dari jauh (contohnya kapal terbang yang menghampiri) dankeperangan atau kebiruan bergantung pada arah penglihatan berbanding dengan kedudukan matahari, jerebuberbanding mungkindngan kelihatankabus keperanganlepasan atauudara kebiruan,lembap manakala kabusyang cenderung kelihatan biru-kelabu. Manakala jerebu sering dianggap sebagai satu fenomena udara kering, pembentukan kabus merupakan fenomena udara lembapkelabuan. Walau bagaimanapun, zarah jerebu boleh bertindak sebagai nukleus [[pemeluwapan]] untuk pembentukan titisan kabus berikutnya; bentuk jerebu seperti itusebegini dikenali sebagai "jerebu basah."
 
Di Amerika Syarikat dan di tempat lain, istilahIstilah "jerebu" dalam kesusasteraankonteks meteorologi umumnya digunakanmerujuk untuk mewakilikepada [[aerosol]] jenis basah yang mengurangkan-penglihatan. Aerosol seperti itu biasanya timbultersebar hasil daripada tindak balas kimia yang kompleks yang berlaku - seperti pelepasan gas [[sulfur dioksida yang]] dikeluarkan semasa pembakaran ditukarkan kepada titisan seni asid sulfurik - lalu mengurangkan penglihatan. ReaksiTindak balas ini dipertingkatkandikuatkan lagi dengan kehadiran cahaya matahari, [[kelembapan]] tinggi, dan keheningan udara. Satu komponen halus aerosol jerebu basah kelihatannya datangnya dari bahan yang dikeluarkan oleh pokok, seperti terpenes [[terpena]]. BagiKesemua kesemua sebab-sebabfaktor ini, boleh menyimpulkan kecenderungan jerebu basah cenderungberlaku untukdi wujudkawasan kebanyakannyageografi sebagai fenomenayang mengalami musim panas lembab di mana keadaan yang terzahir . Kawasan luas yang diselitupi jerebu yang meliputi beribu-ribu kilometer mampu terhasil dalam keadaan yang sesuai pada setiap musim panas.
 
==Penyukatan==
Kod panduan [[Pertubuhan Meteorologi Sedunia]] termasuk pengelasan pengaburan mendatar ke dalam kategori [[kabus]], kabus ais, kabus wap, kabus, jerebu, asap, abu gunung berapi, habuk, pasir dan salji.<ref>[http://www.wmo.ch/pages/prog/www/WMOCodes/Manual/WMO306_vol-I-2-PartB.pdf WMO Manual on Codes]</ref>
 
==Pencemaran Udara==
=== Indeks Pencemaran Udara ===
{{utama|Indeks Pencemaran Udara}}
Baris 84 ⟶ 86:
==Lihat juga==
* [[Kabus]]
*[[Asbut|Asap kabut]]
* [[Perjanjian ASEAN Mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan]]