Korpus opera: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
Pautan Gioachino Rossini
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
pautan opereta
Baris 2:
Di bawah adalah senarai untuk lebih daripada 1,650 karya [[opera]] yang digubah oleh lebih dari 450 penggubah-penggubah [[opera]]. Banyak dari [[opera]]-opera di bawah masih dipersembahkan sehingga ke hari ini,namun sesetengahnya sudah lama hilang dari pentas seni selama-lamanya kerana nota muzik yang sudah hilang atau rosak ditelan zaman. Senarai di bawah dibuat berdasarkan kepentingan sejarah [[opera]] di dalam pembentukan seni yang bermutu tinggi.
 
Liputan [[opera]] yang tersenarai merangkumi seni yang luas dan menyeluruh, dari jenis muzik ringan (seperti [[opereta]]) dan juga jenis muzik yang lebih berat dan formal. Senarai ini merangkumi keseluruhan tempoh pembentukan sejarah [[opera]] dari kelahirannya dalam abad ke-16 hingga ke hari ini.
 
Beribu-beribu opera telah ditulis dan dipersembahkan di sepanjang empat ratus tahun yang lalu di seluruh dunia terutamanya [[Eropah]]. Seperti yang dijelaskan dalam perenggan pertama, senarai di bawah terdiri dari karya-karya terpilih untuk kerja-kerja yang amat dihargai dan bermutu tinggi.