Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Baris 23:
Pada 1 Januari 1977, institut ini telah dipindahkan ke Ipoh dengan menumpang bangunan Institut Perguruan Kinta di Jalan Dairy, Ipoh. Pada 1 April 1977, institut ini telah berpindah ke kampus sementara di Kampung Dato' Ahmad Said, Manjoi, Ipoh dan dikenali sebagai Maktab Perguruan Ipoh (Baru). Kampus tetap di kawasan seluas 42.5 hektar di Hulu Kinta siap pada 1 Jun 1983 dan sekali lagi institut ini berpindah dan kekal sehingga sekarang. Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh ini telah dirasmikan pada 2 Mei 1987 oleh Y.B. Dato' Seri Anwar Ibrahim yang mana pada ketika itu merupakan Menteri Pendidikan.
 
Kini Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh telah berkembang maju di bawah pimpinan pengarah TuanDr Hj. KamarulizhamYahya bin Hazizi yang0sman merupakan pengarah institut pada ketika ini.
IPG Kampus Ipoh menawarkan kursus berkaitan perguruan meliputi Program Ijazah Sarjana Muda Keguruan (PISMK) yang mana bekerjasama dengan Universiti Terbuka Malaysia (OUM), Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP), Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI), Kursus Sijil Perguruan Khas (KSPK), Kursus Dalam Perkhidmatan Malaysia (KDPM), Kursus Dalam Cuti (KDC) dan lain-lain.