Banjaran Titiwangsa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Bot: perubahan kosmetik
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 36:
 
[[Fail:Banjaran titiwangsa2.jpg|thumb|230px|Sebahagian dari bukit-bukau dari sistem Banjaran Titiwangsa. Diambil dari lebuhraya berdekatan [[Slim River]].]]
[[Banjaran Titiwangsa]] menganjur dari selatan [[Thailand]] hingga ke [[Gunung LedangTampin]] di [[JohorNegeri Sembilan]]. [[Banjaran]] bermaksud deretan gunung dan bukit, yang menjadi [[tulang belakang]] sesebuah kawasan.
 
[[Banjaran Titiwangsa]] menjadi [[tulang belakang]] [[Semenanjung Malaysia]] yang memisahkan pantai barat dengan pantai timur Semenanjung. Ia sebenarnyamerupakan unjuran menganjur dari [[BanjaranDataran HimalayaTinggi Yunnan]] dandi puncak tertingginya ialah Gunung Korbu[[China]].
 
Banjaran ini menjadi legeh bagi sungai-sungai utama di semenanjung Malaysia. Di sini terdapat tiga buah pusat peranginan iaitu [[Tanah Tinggi Cameron]], [[Tanah Tinggi Genting]] dan [[Bukit Fraser]]. Kemuncak tertinggi di banjaran ini ialah [[Gunung Korbu]].
Baris 44:
Di sini juga di jalankan penanaman tanaman hawa sederhana seperti [[teh]], bunga-bungaan dan sayur-sayuran. Pola saliran atau cara cawangan-cawangan sungai dicantumkan dengan sungai utama ialah pola saliran reranting. Panjang banjaran ini kira-kira 500km manakala tingginya 900 meter hingga 2,100 meter dari aras laut.
 
Banjaran yang terpanjang di Malaysia ini menganjur dari sempadanselatan [[Thailand]] ke [[Negeri Sembilan]], kedi mana Tampin merupakan titik penghujung banjaran itu secara geografi. Di kaki bukit selatan banjaran itu, kemuncak tertinggi ialah [[Gunung Ledang]] di [[Johor]]. Di sebelah utara, gunung Ulu Titi Basah yang terletak di sempadan Malaysia - Thailand merupakan kemuncak tertinggi.
 
 
Di Thailand, banjaran Titiwangsa dikenali sebagai Banjaran Sankalakhiri oleh penduduk tempatan.
 
== Rujukan ==