Isteri-isteri Nabi Muhammad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Undid revision 4530107 by 2001:D08:2181:8431:88EC:E975:60F2:787 (talk) Suntingan tanpa rujukan (mobileUndo)
Teg-teg: Buat asal Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Siti Khadijah binti Khuwailid al-Asadiyah
Baris 7:
== Khadijah binti Khuwailid al-Asadiyah ==
{{main|Khadijah binti Khuwailid}}
'''Siti Khadijah binti Khuwailid''' adalah isteri [[Nabi Muhammad]] yang pertama. Sebelum berkahwin dengan baginda, beliau pernah menjadi isteri kepada Atiq bin Abid dan Abi Halah bin Malik dan telah mempunyai empat anak, dua dengan suaminya yang bernama Atiq, iaitu Abdullah dan Jariyah, dan dua dengan suaminya Abu Halah iaitu Hindun dan Zainab.
 
Banyak kisah memaparkan bahawa sewaktu [[Nabi Muhammad]] bernikah dengan Siti Khadijah, umur Khadijah berusia 40 tahun sedangkan baginda hanya berumur 25 tahun. Tetapi menurut Ibnu Kathir, seorang tokoh dalam bidang tafsir, hadis dan sejarah, mereka berkahwin dalam usia yang sebaya. Nabi Muhammad bersama dengannya sebagai suami isteri selama 25 tahun iaitu 15 tahun sebelum [[bithah]] dan 10 tahun selepasnya iaitu sehingga wafatnya Khadijah, kira-kira 3 tahun sebelum hijrah. Khadijah wafat semasa beliau berusia 50 tahun.
Beliau merupakan isteri Nabi Muhammad yang tidak pernah dimadukan kerana kesemua isterinya yang dimadukan adalah berlaku selepas daripada wafatnya Khadijah. Di samping itu, kesemua anak baginda kecuali Ibrahim adalah kandungannya.