Universiti Malaysia Perlis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
+可愛+天使 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
+可愛+天使 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
}}
 
'''Universiti Malaysia Perlis''' (singkatan: '''UniMAP''') merupakan salah sebuah institusi pendidikan tinggi awam di Malaysia yang terletak di negeri '''[[Perlis Indera Kayangan''']]. Sebelum ini universiti ini dikenali sebagai '''Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia''' (bahasa Inggeris: '''{{lang-en|Northern Malaysia University College of Engineering'''}}).
Universiti Malaysia Perlis ditubuhkan sebagai sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang ke-17 pada 25 Julai 2001. Brig. Jen. Datuk Prof. Dr. Kamarudin Hussin merupakan [http://pnc.unimap.edu.my Naib Canselor] pertama UniMAP.
 
Baris 24:
UniMAP mula beroperasi di kampus sementara di Kubang Gajah, Arau, Perlis pada 2 Mei 2002. Aktiviti pembangunan kurikulum, pembangunan fizikal dan pengambilan staf bermula selepas perlantikan Naib Canselor dan Timbalan Naib Canselor pada 16 Februari 2002. Manakala pengambilan pelajar pertama seramai 119 orang bagi sesi akademik 2002/2003 dibuat pada 20 Jun 2002. Bermula dengan dua program pengajian yang ditawarkan, kini UniMAP berjaya menawarkan 6 program Diploma, 37 program Ijazah Sarjana Muda, 20 program Sarjana dan 12 program Doktor Falsafah dengan bilangan pelajar ketika ini adalah hampir 10,000 orang.
 
Terletak di utara semenanjung Malaysia, UniMAP merupakan Kampuskampus teragih “distributed(distributed campus”campus) dimana lokasinya terletak lebih dari 30 lokasi diseluruh pelosok negeri Perlis.
 
Kampus tetap UniMAP dikenali sebagai '''Kampus Alam UniMAP Pauh Putra''', meliputi keluasan 1,050 ekar dan di '''Kampus Hijau UniMAP Sungai Chuchuh''' seluas 300 ekar. '''Kampus Alam UniMAP, Pauh Putra''' kini menempatkan Pusat Pengajian Kejuruteraan (PPK) Pembuatan, PPK Mekatronik, PPK Mikroelektronik, PPK Komputer dan Perhubungan dan PPK Sistem Elektrik. Selain itu, terdapat juga bangunan, Pusat Kejuruteraan, Pusat Kerjasama Industri, Institut Matematik Kejuruteraan, Kompleks Dewan Kuliah, Dewan serbaguna, Kolej Kediaman menerusi pembangunan secara Inisiatif Pembiayaan Swasta (Private Finance Innitiative; PFI), Litar Go-Kart bertaraf Antarabangsa serta Kompleks Sukan Syed Sirajuddin Areeb Putra.