Abdel Fattah El-Sisi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 3:
== Awal kehidupan ==
El-Sisi lahir pada 19 November 1954 di [[Kairo]] .Dia dibesarkan di [[Gamaleya]], beberapa puluh meter dari [[Masjid Al-Azhar]] dan seperempat di mana [[Muslim]] , [[Yahudi]] dan [[Kristen]]. Beliau sering mendengar [[loceng gereja]] dan menyaksikan masyarakat [[Yahudi]] Mesir ke rumah ibadat mereka tanpa sebarang halangan. Keluarganya berasal dari Monufia Governorate . Dia anak kedua dari lapan beradik (ayahnya kemudian memiliki enam anak lain dengan isteri kedua) . Ayahnya, seorang Muslim konservatif, tapi tidak radikal, pemilik toko barang antik kayu bagi palancong di bazaar bersejarah Khan el-Khalili. Dia sering dilihat berkunjung ke perpustakaan Universiti al-Azhar. Dia bertemu dengan isterinya Entissar Amer dan mereka berkahwin pada 1977.
 
== Kerjaya tentera ==
El-Sisi menjadi tentera pada 1977 di infantri mekanik iaitu berperanan sebagai anti-tank dan perang mortar. Dia menjadi Komandan Northern Daerah Militer-Alexandria (2008( dan kemudian Pengarah Perisikan Tentera .El-Sisi adalah anggota termuda dalam Dewan Tertinggi Angkatan Bersenjata Mesir .
 
Pada 12 Ogos 2012, Presiden Mesir Mohamed Morsi menggantikan [[Mohamed Hussein Tantawi]] , Panglima Angkatan Bersenjata Mesir , dengan El-Sisi. El-Sisi juga mengambil pos dari Menteri Pertahanan dan Produksi Militer di Qandil Kabinet .
 
El-Sisi diangkat sebagai menteri pertahanan pada 12 Ogos 2012 dengan 'rumor' bahwa Jenderal El-Sisi adalah penyokong [[Ikhwanul Muslimin]] . Pada 28 April 2013, saat perayaan [[Hari Pembebasan Sinai]] , El-Sisi mengatakan bahwa, "tangan yang merugikan Mesir harus dipotong".
 
.
 
.