Abdel Fattah El-Sisi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membatalkan semakan 4651119 oleh 123.136.117.103 (Perbincangan)
Teg: Buat asal
kTiada ringkasan suntingan
Baris 22:
|birthname = Abdel Fattah Saeed Hussein Khalil El-Sisi
|birth_date = {{birth date and age|1954|11|19|df=y}}
|birth_place = [[CairoKaherah]], [[EgyptMesir]]
|death_date =
|death_place =
Baris 40:
'''Abdel Fattah Saeed Hussein Khalil El-Sisi''' (lahir 19 November 1954) adalah Mantan Panglima Angkatan Bersenjata Mesir , Menteri Pertahanan , dari 12 Ogos 2012 sampai 26 Mac 2014. Beliau berperanan mengusir Presiden Islam [[Mohamed Morsi]] , menyokong protes massa terhadap Morsi dan dan kerajaan Morsi.E-Sisi diangkat sebagai Timbalan Pertama Perdana Menteri Mesir dan Menteri Pertahanan.Seterusnya disahkan sebagai Presiden Mesir selepas [[Pilihan raya Presiden Mesir 2014]] pada 29 Mei 2014.
 
== Awal kehidupan ==
.
El-Sisi lahir pada 19 November 1954 di [[Kairo]] .Dia dibesarkan di [[Gamaleya]], beberapa puluh meter dari [[Masjid Al-Azhar]] dan seperempat di mana [[Muslim]] , [[Yahudi]] dan [[Kristen]]. Beliau sering mendengar [[loceng gereja]] dan menyaksikan masyarakat [[Yahudi]] Mesir ke rumah ibadat mereka tanpa sebarang halangan. Keluarganya berasal dari Monufia Governorate . Dia anak kedua dari lapan beradik (ayahnya kemudian memiliki enam anak lain dengan isteri kedua) . Ayahnya, seorang Muslim konservatif, tapi tidak radikal, pemilik toko barang antik kayu bagi palancong di bazaar bersejarah Khan el-Khalili. Dia sering dilihat berkunjung ke perpustakaan Universiti al-Azhar. Dia bertemu dengan isterinya Entissar Amer dan mereka berkahwin pada 1977.
 
== Kerjaya tentera ==
El-Sisi menjadi tentera pada 1977 di infantri mekanik iaitu berperanan sebagai anti-tank dan perang mortar. Dia menjadi Komandan Northern Daerah Militer-Alexandria (2008( dan kemudian Pengarah Perisikan Tentera .El-Sisi adalah anggota termuda dalam Dewan Tertinggi Angkatan Bersenjata Mesir .
 
Pada 12 Ogos 2012, Presiden Mesir Mohamed Morsi menggantikan [[Mohamed Hussein Tantawi]] , Panglima Angkatan Bersenjata Mesir , dengan El-Sisi. El-Sisi juga mengambil pos dari Menteri Pertahanan dan Produksi Militer di Qandil Kabinet .
 
El-Sisi diangkat sebagai menteri pertahanan pada 12 Ogos 2012 dengan 'rumor' bahwa Jenderal El-Sisi adalah penyokong [[Ikhwanul Muslimin]] . Pada 28 April 2013, saat perayaan [[Hari Pembebasan Sinai]] , El-Sisi mengatakan bahwa, "tangan yang merugikan Mesir harus dipotong".
 
== Rampasan kuasa Mesir 2013 ==
Pada 30 Jun 2013, gerakan Tamarod dilancarkan di [[Medan Tahrir]] dan di [[Istana Heliopolis]] di [[Kairo]] dan pelbagai kota Mesir seperti [[Alexandria]] , [[Port Said]] dan [[Suez]] .
 
Pemberontakan semakin meningkat di seluruh Mesir, Tentera Mesir mengeluarkan ultimatum 48 jam yang ditayangkan di televisyen agar tuntutan demonstran anti-Morsi dipenuhi .Tentera Mesir juga mengancam akan campur-tangan jika sengketa tidak diselesaikan pada saat itu.
 
Pada 2 Julai 2013, presiden Mesir menolak ultimatum 48 jam tentera Mesir dan bertekad mempertahankan legitimasi pejabat Presiden dan tidak akan mengundurkan diri.
 
Pada 3 Julai 2013, tentera Mesir mendakwa kerajaan gagal membangun konsensus nasional dan haruslah menggulingkan Morsi. Tentera Mesir kemudian melantik [[Adly Mansour]] sebagai ketua interim / sementara dan memerintahkan penangkapan ramai pemimpin ]]Ikhwanul Muslimin]] atas tuduhan menghasut kekerasan dan mengganggu perdamaian. Pendukung pro-Morsi menyatakan bantahan keras di [[Rabia Al-Adwyyiah]]. Ikhwanul Muslimin, Al-Wasat Party dan al-Gama'a al-Islamiyya menolak perubahan melalui rampasankuasa tentera kerana "tidak sah" dan "anti-demokrasi".
 
Pada 24 Julai 2013, Jenderal El-Sisi menyerukan rakyat Mesir memberi mandat kepada tentera untuk mengatasi terorisme. Seruan ini bermaksud bahawa El-Sisi bukan kudeta tapi kehendak rakyat. Reaksi keras daripada penolakan gerakan Tamarod, Parti Salafi Al-Nour, moderat Mesir Partai Kuat , revolusioner Gerakan Belia 6 April dan kelompok hak asasi manusia Mesir.
 
Namun, pada 26 Juli 2013, jutaan perhimpunan diadakan di seluruh Mesir dan bertempur dengan penyokong Ikhwanul Muslimin menyebabkan 638 terbunuh termasuk 595 orang awam dan 43 pasukan keselamatan. Seramai 3,994 cedera.
 
Pada 3 Ogos 2013, El-Sisi menuduh [[Barack Obama]] selaku [[Presiden Amerika Syarikat]] mengabaikan kehendak rakyat Mesir dengan tuduhan "Anda meninggalkan Mesir dan rakyat Mesir tidak akan melupakan itu. "
 
Pada ulang tahun Perang 6 Oktober, El-Sisi mengumumkan bahawa tentera akan melindungi Mesir, orang Mesir dan mereka kehendak bebas. El-Sisi telah menjemput pemerintah Emirate , [[Iraq]], [[Bahrain]], Maroko dan Jordan untuk merayakan kemerdekaan Mesir dan 6 Oktober merupakan 'perayaan semua orang Arab'. Dia juga membandingkan tentera Mesir dengan [[Piramid]] yang tidak bisa dipatahkan.
 
== Pemilihan presiden Mesir 2014 ==
Pemberontak anti-Morsi gembira dengan El-Sisi dan mahukan beliau menjadi calon Presiden Mesir. Pada 6 Desember 2013, El-Sisi dinamakan oleh sebagai 'Time Person of the Year' oleh majalah setempat. Banyak barangan dan makanan ditulis dengan huruf "CC" sebagai tanda sokongan kepadanya.Ramai ahli politik Mesir dan non-Mesir menyokong El-Sisi termasuk Salvation Front Nasional , gerakan Tamarod ,[[Amr Moussa]] ,[[Hamdeen Sabahi]] , [[Abdel-Hakim Abdel-Nasser]] (anak Presiden [[Gamal Abdel Nasser]] ), [[Ahmed Shafik]], Perdana Menteri [[Hazem Al Beblawi]] , [[Naguib Sawiris]] ,[[Presiden Rusia]] [[Vladimir Putin]] dan lain-lain .
 
Pada 6 Februari 2014, surat khabar Kuwait Al-Seyassah telah mengumumkan bahawa El-Sisi akan mencalonkan diri sebagai presiden kerana tiada pilihan lain kecuali memenuhi keinginan rakyat Mesir. Akhirnya El-Sisi mengesahkan pada 26 Mac 2014 bahawa beliau akan bertanding.
 
Tidak seperti pemimpin sebelumnya, El-Sisi telah melindungi privasi keluarganya. El-Sisi telah berkahwin dan mempunyai 3 anak lelaki dan 3 anak perempuan. El-Sisi berasal dari keluarga agama dan memetik ayat al Quran dalam ucapan-ucapannya.Isteri El-Sisi memakai [[Hijab]] . Dia suka membaca tentang sejarah dan hukum. Sisi sering disebut General Sisi ketika dia masih muda.
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Kelahiran 1954]][[Kategori:Orang hidup]][[Kategori:Orang Mesir]]