Headwind: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Eyedeal3108 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Eyedeal3108 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 46:
Headwind yang agak terumbang-ambing berikutan ketiadaan penyanyi, cuba untuk meneruskan karier mereka dengan melakukan uji bakat untuk mencari penyanyi baharu. Melalui sesi uji bakat selama beberapa bulan, akhirnya mereka menemui seorang penyanyi kelab berpengalaman bernama Lionel Xavier. Mereka kemudiannya muncul dengan album berjudul ''Kembali'' untuk memberitahu peminat kembalinya Headwind dalam dunia seni tanah air. Selain penyanyi baru Lionel, Nicky Ooi, Kudin dan Zulkif turut menyumbangkan suara di dalam album tersebut. Banyak lagu-lagu menarik di dalam album itu, tetapi peminat masih merindukan suara Zainal. Maka, album Kembali telah dijadikan sebagai album studio terakhir Headwind. Kegagalan album itu menyebabkan Headwind semakin dilupakan.
 
== 1990-1993 : Perpecahan & Karier Baharu ==
PemainSetelah gitaralbum utama''Kembali'' Headwindgagal di pasaran, ZulkifHeadwind telahcuba menarikmengimbangi dirikegagalan album tersebut dengan mengeluarkan album koleksi terbaik kedua berjudul ''Headwind 2 - Lagu-Lagu Koleksi'' pada tahun 1990. Namun selepas album koleksi tersebut dikeluarkan, Zulkif menarik diri daripada Headwind untuk menumpukan kerjaya baharunya sebagai pemuzik undangan untuk [[Ramlah Ram]] dan [[kumpulan Blackrose]]. Zulkif juga sempat mengeluarkan dua albumbuah album solo yang bertajuk ''Misteri, Air, Api dan Angin'' dan ''Imaginasi'' di mana kedua-duanya merupakan album eksperimentasi yang baik daripada Zulkifbeliau. Antara lagu yang popular daripada Zulkif ialah ''Dunia Sama Rasa'', instrumental ''Misteri, Air, Api dan Angin'' (lagu kontroversi yang ada persamaan melodi dengan lagu Gary Moore ''"Still Got The Blues"'') dan ''Suara Oh Suara'' (feat. Ajin Blackrose). Pada tahun yang sama, Headwind telah mengeluarkan album koleksi terbaik ke dua berjudul ''Headwind 2 - Lagu-Lagu Koleksi'' bagi mengimbangi kegagalan album ''Kembali''.
 
Zainal pula muncul dengan album solo pertama yang berkonsepkan ''World Music'' berjudul ''[[Zainal Abidin (album 1991)|Zainal Abidin]]'', terbitan '''Roslan Aziz Production (RAP)''', syarikat rakaman milik [[Roslan Aziz]] dan label edaran '''[[Warner Music Malaysia|Warner Music]]''' pada tahun 1991. Hanya dengan album tersebut sahaja, nama Zainal terus sahaja menjadi sebutan apabila album yang hit dengan lagu ''Hijau'', ''Ikhlas Tapi Jauh'' dan ''Insaf'' mencatatkan jualan yang membanggakan bukan sahaja di Malaysia, malah lagunya turut diterima baik di luar negara. Penghasilan album yang sangat teliti dan bermutu tinggi menjadikan album beliau antara album terbaik yang pernah dihasilkan dalam sejarah muzik tanah air. Pengiktirafan album tersebut menjadikan Zainal Abidin sebuah nama yang masyhur jauh meninggalkan kumpulan lamanya, Headwind.