Sultan Abu Bakar ibni Temenggong Daeng Ibrahim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 75:
Temenggung Abu Bakar telah memajukan Johor dengan menggabungkan tradisi Melayu dengan birokrasi Barat dan digelar Bapa Johor Moden. Pentadbirannya yang cekap dan tersusun diakui sendiri British, lantas baginda tidak akan melantik pegawai British sebagai penasihat.
 
= Kaitan dengan barat =
Baginda telah mendapat pendidikan Barat sejak kecil lagi. Oleh itu, beliau sangat terpengaruh dengan cara pemerintahan dan pentadbiran Barat. Baginda juga telah membuat banyak lawatan ke negara-negara [[Eropah]] terutamanya ke [[England]], untuk mencari pengalaman dan mempelajari cara orang Barat memerintah dan mentadbirkan negara. Kebijaksanaannya menyebabkan baginda dihormati oleh pedagang dan pemerintah [[British]]. Baginda juga bersahabat baik dengan [[Ratu Victoria]], ratu Great Britain pada masa itu. Ratu Victoria telah mengurniakan gelaran Maharaja Johor kepada Temenggung Abu Bakar pada tahun 1868 dan seterusnya baginda memakai gelaran Maharaja Johor.
 
= Tahun-tahun awal =
Wan Abu Bakar dilahirkan pada 3 Februari 1833 di Istana Lama di Teluk Belanga, Singapura. Beliau adalah anak sulung Temenggong Daeng Ibrahim, dia keturunan Patrilineal Temenggong Abdul Rahman yang pada gilirannya adalah keturunan matrilineal Sultan Abdul Jalil Shah IV, Sultan Bendahara Johor yang pertama. Abu Bakar menghabiskan masa kecilnya di kampung ayahnya di Teluk Blanga; pada usia muda dia ditugaskan oleh guru-guru tempatan mengenai Islam dan Adat (undang-undang Melayu tradisional), [8] sebelum dia dihantar ke sekolah Melayu Teluk Blanga, sebuah sekolah misi yang dikendalikan oleh Reverend Benjamin Peach Keasberry. Di bawah bimbingan guru-guru mubaligh, Abu Bakar diperhatikan membangunkan sopan santun seorang lelaki Inggeris, dan keupayaan untuk bercakap bahasa Inggeris dengan fasih selain bahasa Melayu pribumi.
 
Pada tahun 1851, Temenggong telah mewakilkan Abu Bakar, yang kemudian menjadi pemuda berusia lapan belas tahun, untuk membantunya dalam usaha rundingan terhadap Sultan Ali, yang membuat percubaan remeh untuk menuntut hak kedaulatan ke atas Johor. [10] Sebagai orang tua Temenggong, beliau secara beransur-ansur mewakilkan tugas pentadbirannya kepada Abu Bakar. Dalam tempoh ini, beberapa pegawai British memuji kemampuan diplomatik Abu Bakar yang sangat baik, seperti yang disebutkan dalam buku harian William Napier, yang merupakan agen undang-undang kanan Singapura. Napier telah menemani Abu Bakar untuk mengambil Tengku Teh, ibu dari Sultan Lingga yang dilupuskan, Mahmud Muzaffar Shah, ke Johor tidak lama selepas anaknya mula mengajukan tuntutan kedaulatan ke atas Pahang. [11]
 
Wabak Perang Saudara Pahang pada tahun berikutnya menyaksikan Abu Bakar berkawan dengan Tun Mutahir, yang beliau memberikan sokongan untuk usaha perangnya. Abu Bakar berkahwin dengan anak perempuan Mutahir pada tahun 1860 semasa lawatan di Pahang, dan pada tahun berikutnya beliau menandatangani perjanjian persahabatan, persekutuan dan jaminan sokongan bersama Mutahir pada tahun 1861. [12] Sementara itu, Temenggong Ibrahim sudah menderita dari tempoh kesihatan yang berlarutan, dan pertarungan demam yang tinggi mengakibatkan kematiannya pada 31 Januari 1862.
 
= Menjadi Sultan =