Orang Melayu Singapura: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 138:
 
===Orang Laut===
Menurut Sopher(1977),Orang KallangKalang, Orang Seletar,Orang Selat dan Orang Gelam adalah peribumi yang menetap di Temasik/Sigapura. Orang Kalang (dipanggil Orang Biduanda Kalang) tinggal di sepanjang di Sungai Kallang. Mereka tinggal dalam perahu dan menyara hidup dengan menangkap ikan serta mengutip pelbagai hasil hutan. Selepas 1819, petempatan semula di utara Selat Si ga pu ra di Sungai Besar oleh Temenggong Abdul Rahman. Malangnya 1848,Orang Kalang terhapus (mati) kerana jangkit oleh cacar air.
 
Orang Seletar pula di paya, sungai serta pulau-pulau berhampiran di sekitar tanah besar. Mereka berkumpulan di pantai, terutama di Kuala Sungai Seletar. Mereka hidup secara berburuberpindah-randah sehingga sekitar 1850-an, serta apabila mereka memulakan hidup di darat dan ikut cara hidup masyarakat yang menetap tinggal di Tanah Besar.6
 
Orang Selat hidup di perairan pelabuhan "Yahudi Keppel" di Singapura. Mereka dipercayai telah merentasi air di pelabuhan Keppel sejak awal abad ke-16, menjadikan mereka salah satumerupakan peneroka awal di pulau tersebut. Mereka menjual ikanhasil laut dan buah-buahan kepada kapalpedagang-pedagang dagangasing yang melaluimerentasi kawasan tersebut.
 
Orang Gelam berasal dari suku kaum di [[Pulau Batam]]. Mereka telah dibawa oleh Datuk Temenggung Daeng Abdul Rahman bersama kumpulan-kumpulan pengikut yang beserta untuk penetapan pemukiman pada 10 tahun pertama abad-19. Kebanyakan Orang Gelam yang tinggal sepanjang Sungai Si ga pu ra bekerja sebagai tukang pembikin perahu atau sampan untuk kapal dagang manakala pihak wanita mereka menjual buah-buahan di dalam perahu.
 
Orang Laut merupakan penduduk asal tanah besar pulau Si Ga Pu Ra jua berbeza dari Masyarakat Melayu kerana mereka hidup secaradalam berpindahkeadaan tidak menentu dan berpindah tinggal di laut dalam perahu mereka sedang Orangmanakala Masyarakat Melayu ketika itu telah tinggal di kawasan penempatan di kampung-kampung merek di tanah besar tersebut.
 
===Orang Melayu===