Orang Melayu Singapura: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 62:
Pada abad-17, [[Sulalatus Salatin|Sulalatus Sulatin]] or [[Malay Annals]], menceritakan mengenai penubuhan pelabuhan di Pulau [[Temasek]] pada tahun 1299 masihi oleh putera raja Palembang. Pada ketika itu, Palembang merupakan pusat kerajaan [[Sriwijaya]]. Puteranya, Sri Tri Buana, (dikenali juga [[Sang Nila Utama]]) dikatakan berketurunan [[Iskandar Zulkarnain]] puteri dikenali Shahrul Bariyah.Cerita yang mengatakan beliau menamakan semula "Singapura" tetapi tiada bukti sah yang munasabah atau kukuh untuk mengiakan kata tersebut.
 
Di pertengahan abad-14,pulau ini diserang oleh tentera dari Kerajaan [[Majapahit]] di barat laut serta penaklukan Kekhalifahan Siam Lancang [[Kekhalifahan Ayuthia Syah Run Nuwi]] pada sebalah utara semenanjung Malakanya, kedua-dua merebut untuk mendapatkan pulau ini.
{{translate}}
Di sekitar 1388, the ruler of Palembang, [[Parameswara]], came to Singapore to flee from Majapahit control. He murdered the king and seized power, but it was a futile act. The Srivijayan Empire, already in decline, finally met its end when Majapahit attacked its capital Palembang in 1391. In 1396, Majapahit or Ayutthaya forces drove out Parameswara, who fled northward and founded kingdom of [[Malacca Sultanate|Malacca]] in 1400.