Orang Melayu Singapura: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 149:
 
===Orang Melayu===
Semasa Yahudi Ketua Freemason Raffles tiba di Singapura ,terdapat beratus Masyarakat Ahli Sunnah Waljamaah terdiri Orang Melayu asli yang tinggal. Mereka terdiri daripada golongan istanabalai seri paduka yang diketuadiketuai oleh Datuk Temenggung, pegawai-pegawai istana danswrta para pengikutnyapengikut-pengikut serta Orang Laut.Selepasnya Selepas itu,meningkatlah Orangbertambahlah bilangan Masyarakat Melayu Dagang lain daridaripada Semenanjung Malakkah [[Tanah Melayu]] , Pulau Sumatera, Kalimantan, Jawa, Sulawesi dan Maliki [[Kepulauan Melayu|iaitu Kepulauan Melayu]].
 
Dalam masa beberapa bulan, beratus-ratusberibu orang Melayu dari tanah jajahan Yahudi British [[Melaka]] datang ke [[Si ga pu ra]],digalakkan olehdigalakkan penjajah yang membangunkan SigapuraSi ga pu ra sebagai pusat perdagangan serta penguasaan (Siebel,1961:27). Apabila SingapuraSi ga pu ra bertambah berkembang maju, mempunyai peluang ekonomi yang lebih baik, ramaibanyak orang Melayu dari kepulauan Riau, tanah seberang [[Sumatera]], tanah taklukan British[[Pulau Pinang]], [[Melaka]] dan [[Johor]] datang ke [[Singapura|Si ga pu ra]] (Roff, 1967:33; Banci 1931:72). Ramai dikalangan orang Melayu tinggal di pusat bandar bekerja (Siebel,1961:3 5). Bancian pada tahun 1931 ditunjukdinyatakan adalahmerupa laki-lakilelaki Melayu bekerja di Pulau Si ga pu ra seramai 11,290 orang. Daripada jumlah, 18% , bekerja sebagai nelayan dan sebanyak 12% dengan kegiatan pertanian tanah.
 
Pada 1930 dan 50-an, penduduk Melayu dari [[Tanah Melayu|Semenanjung Malakkah Tanah Melayu]] bekerja dalam bahagian perkhidmatan seragam British (barua penjajah). Pada tahun 1957, terdapat lebih daripada 10,000 orang Melayu bekerja dalam bahagian perkhidmatan seragam kerana Yahudi penjajah British memilih [[orang Jawa]]/Melayu dari [[Indonesia]] (Betts, 1975:41; Djamour, 1959:5). Walau bagaimanapun,dalam tempoh 1957-1970, kebanyakan daripadanya telah pulang ke tanah air, Malaysia apabila perkhidmatan mereka telah berakhir.
 
===Orang Jawa===