Ampang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 74:
 
Di samping itu terdapat beberapa kondominium mewah di kawasan Ampang:
 
* '''Ampang Prima Condominium'''
 
* Ayers Tower
* Desa 288
Baris 88:
* Villa Duta
* Villa Ria
 
==Mamanda==
'''[[Mamanda]]''' merupakan kawasan yang meliputi kawasan kecil Ampang Point dan Taman Dato Ahmad Razali. Kawasan ini juga ditadbir oleh (MPAJ). Kawasan Mamanda ini diambil dari perkataan "Para-para Pembesar Melayu". Perkataan ini telah dicatatkan pada nama-nama jalan disekitar kawasan itu. Kawasan Mamanda ini telah dimajukan oleh pemaju dari Syarikat Selaman Sdn.Bhd (sebuah anak syarikat kepada Kumpulan Selangor Berhad yang dimiliki penuh oleh Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan)sekitar tahun 1989 sehingga 1992. Sehingga sekarang syarikat ini telah berjaya membangunkan beberapa kawasan baru di sekitar negeri Selangor. Pejabat utama syarikat ini terletak di kawasan Ampang Point. Keluasan Mamanda dianggarkan 1.5 hektar dan kos pembangunan dikawasan ini memakan hampir RM5 juta.Kawasan ini terletak di sempadan kawasan pentadbiran [[Dewan Bandaraya Kuala Lumpur]] (DBKL)dan terletak lebih kurang 5 kilometer dari dari Pusat Bandar [[Kuala Lumpur]].
 
Perjalanan ke pusat bandar amat strategik dimana terdapat lebih banyak jalan yang menghubungkan ke Ibu Kota Kuala Lumpur disamping Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH) dan Middle Ring Road 2 (MRR2). Sebagai merakamkan rasa penghargaan kepada Selaman Sdn.Bhd yang telah banyak berbudi terhadap pembangunan kawasan Mamanda,beberapa batang lorong yang terdapat di dalam Dataran D'Palma yang berdekatan dengan pusat membeli belah [[Ampang Point]] telah diberi nama Lorong Selaman. Lorong ini telah dihubungkan dengan Jalan Mamanda 1 yang agak sesak kerana merupakan jalan yang menjadi salah satu laluan utama untuk memasuki Jalan Ampang (jalan terpanjang di Ampang yang menghubungkan laluan ke Pusat Bandar Kuala Lumpur).
 
Ampang juga mempunyai sebuah [[hutan simpan]] yang lebih dikenali sebagai "Hutan Simpan Bukit Belacan" yang terletak di kaki Bukit Belacan. Kini pada tahun 2008 hutan simpan itu telah diberikan nafas baru dengan landskap panorama yang lebih indah,bersih dan mesra. Nama baharunya adalah "Taman Rimba Ampang".
 
==Sejarah==
Baris 241 ⟶ 234:
===Tempat pelancongan dan tumpuan umum===
* [[Zoo Negara]]
* [[Taman Rimba Ampang]] (dahulunya dikenali sebagai Hutan Simpan Bukit Belacan) - terletak di kaki Bukit Belacan
* Air Terjun Batu Asah
* Trek jogging Taman TAR (kawasan tumpuan monyet, babun, dan babi hutan)<ref>http://perhilitan.wildlife.gov.my/ekajiselidik/welcome.php </ref>