Hinduisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 465:
* Dalam zaman moden, [[Swami Vivekananda]] telah menubuhkan [[Ramakrishna Math]] dan [[Ramakrishna Mission]]. Rahib-rahib Ramakrishna menjalankan pelbagai kegiatan kemanusiaan dan kebajikan sosial di samping menjalani disiplin rohani. Meskipun pertubuhan ini suatu organisasi yang bebas, ia berasal daripada tradisi ''Puri'', suatu cawangan Daśanāmī-Sampradāya yang ditubuhkan oleh [[Sankaracharya|Sri Sankaracharya]].
 
=== Sistem KastaVarna ===
Sistem Varna sering dikaitkan dengan kasta. Perkataan kasta tidak wujud dalam mana-mana kitab Hindu. Missionari barat mengaitkan perkataan kasta dengan agama Hindu. Masyarakat Hindu dibahagikan kepada empat kastaVarna - Brahmin, Kshatriya, Vaishya dan Shudra. Pada asalnya, sistem kastavarna berdasarkan kepada sifat-sifat semulajaditahap minda atau ‘potensi pekerjaan’ individu seperti berikut:
 
===== Brahmin =====
Baris 472:
 
===== Kshatriya =====
Individu yang penuh dengan sifat-sifat dan semangat kepahlawanan pula dianggap layak untuk menjadi Kshatriya atau kasta tentera. Golongan diraja, bangsawan dan para pentadbir biasanya berasal daripada kastavarna ini.
 
===== Vaishya =====
Baris 478:
 
===== Shudra =====
Orang-orang lain pula tergolong dalam kastavarna Shudra. Kumpulan ini termasuk golongan petani, pekerja mahir dan buruh kasar. Sesetengah sejarahwan percaya bahawa pada asalnya, golongan Shudra berasal daripada luar kelompok Aryan, tetapi kemudiannya diserap masuk ke dalam masyarakat Aryan.
* Sistem kastavarna tidak diikuti oleh golongan rahib atau Sannyasin. Peraturan-peraturan masyarakat umumnya tidak mengikat golongan Sannyasin. Namun, semua golongan menghormati Sannyasin.
* Sesiapa yang mengingkari sistemdharma kastaHindu terutamanya peraturan mengenai pemakanan, perkahwinan dan sebagainya, biasanya dianggap sebagai orang yang dibuang kastavarna atau dikenali avarna (parya atau dalit).Kumpulan avarna seperti parya atau dalit ini sama maksud dengan bukan Hindu. Menurut Manu, penggubal undang-undang Hindu yang terkenal, “Seseorang daripada tiga kasta atasan iaitu Brahmin, Kshatriya dan Vaishya yang dengan sengaja memakan cendawan, daging khinzir, bawang putih, ayam, bawang merah, atau bawang perai, akan dibuang kasta.”
* Seseorang yang dibuang kasta tidak akan mendapat status yang sama dengan orang-orang yang berkasta. Mereka diberikan status yang paling rendah dalam masyarakat Aryan. Namun, tiada sebarang bukti bahawa pada mulanya golongan ini ditindas. Hanya apabila sistem kasta mengalami kemerosotan, golongan ini mula dipandang hina dan diberikan nama “orang yang tidak boleh disentuh”.