Al-Masih ad-Dajjal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Bot: perubahan kosmetik
MrPutra02 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 5:
== Sifat-sifat ==
[[Dajal]] tidak disebut dalam al-Quran, tetapi pelbagai [[hadis]] [[Sunah]] menghuraikan sifat-sifat Dajal, seperti berikut (dimanadi mana lazimnya dipercayai oleh Muslim):
* Dia (Dajal) adalah seorang pemuda yang rambutnya kerinting, matanya menyembul keluar, menurut Rasulullah s.a.w. seperti Abdul Uzza bin Qathan. "Hendaknya diantara kamu bertemu dengannya, hendaklah membaca permulaan Surah Al-Kahfi" (Sabda Rasulullah s.a.w). Sesungguhnya ia keluar dari jalan antara Syam dan Iraq kemudian merosakkan kanan kirinya.
* Dia akan fizikalnya berbentuk cacat, dan akan buta pada mata kirinya. Mata kanannya akan berkini tetapi ia akan jadi gelap (hitam). Dalam sebilangan hadis dia dirujuk sebagai makhluk satu mata. Dia akan menunggang keldai putih dimana setiap langkah akan dibentang sebatu, akan makan api dan menghembus asap, terbang atas tanah dan menyeberang laut.
* Dia akan menipu para imam, mengajar mereka bahawa [[Syurga]] ialah [[Neraka]] dan sebaliknya.
* Huruf Arab [[kaf]]-[[fa (huruf Arab)|fa]]-[[ra (huruf Arab)|ra]] (''kafara'', bermaksud "[[kafir]]") akan muncul pada dahinya dan akan dibaca oleh Muslim sebenar samadasama ada mereka boleh baca ataupun tidak.
 
* Dia boleh melihat dan mendengar pelbagai benda di banyak tempat pada masa yang sama.