Fatimah al-Zahra: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 15:
Rasulullah pernah bercerita tentang kearifan yang dicapai oleh Fatimah kepada [[Salman Al-Farisi]]. Baginda bersabda, "Wahai Salman, ketahuilah bahawa Allah SWT telah memenuhi kalbu dan seluruh jiwa raga puteriku dengan keimanan."{{fact}} Al-Hassan menuturkan: "Ibuku adalah dia yang memenuhi malamnya dengan doa dan munajat hanya kerana umat Muhammad." {{fact}}
 
Sebagai pendamping hidup [[Imam Ali]] RA, Fatimah juga tampil sebagai isteri yang ideal dan suri rumah yang penuh bertanggungjawab. Bahkan beliau turut menggerakkan beberapa protes sosial terhadap status quo yang merampas kekhalifahan Saidina Ali dan pencerobohan ke atas tanahnya.
 
Demikian besar peribadi Fatimah sehingga insan sehebat Saidina Ali berasa tenang dan damai di sisinya. "Demi Tuhan, hingga akhir hayatnya, tidak pernah aku merasa kecil hati dengan perilakunya atau memaksanya. Begitu juga tidak pernah dia merasa marah terhadapku atau tidak mentaatiku. Saat aku melihat Fatimah," kata Saidina Ali, "hilanglah duka dari seluruh jiwaku."