Pengguna:Faizalabdrahman/Kotak pasir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Faizalabdrahman (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Faizalabdrahman (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Infobox musical artist
| name = EriyJumali RyzaleSanoTri
| image = Eriy_Ryzale_Main.png
| caption =
| birth_name = EriyanteeJumali Binte Mohd RizalBin Johari
| birth_date = {{Birth date and age|df=yes|20001990|0201|1410}}
| residence = {{flag|Singapore}}
| occupation = Penyanyi
| background = Solo
| genre = Pop/Ballad/Rock/Traditional Music/Dangdut/RnB
| instrument = Vokal
| years_active = 2017–kini2014–kini
| label = Voz Management
| website =
| website = [https://www.instagram.com/eriy.ryzale_daa3/ @EriyRyzale] instagram.com
[https://www.facebook.com/eriyryzale/ @EriyRyzale] facebook.com
| associated_acts =
}}
 
'''Jumali SanoTri''' atau nama sebenar '''Jumali Bin Johari''' ialah penyanyi utama kumpulan SanoTri. Dia dilahirkan di Singapura dan mula mempelajari bermain guitar dan mengarang lagu pada usia 11 tahun.
'''Eriyantee Binte Mohd Rizal''' atau lebih dikenali sebagai '''Eriy Ryzale''' adalah seorang penyanyi dari Singapura. Eriy Ryzale pernah mewakili Singapura untuk pertandingan D'Academy Asia Musim ke 3 di Indonesia pada tahun 2017. Beliau mempunyai ramai peminat dari Singapura, Malaysia dan Indonesia.
 
 
== Biografi ==
 
Pada tahun 2011, Jumali SanoTri telah menubuhkan kumpulan SanoTri. Mereka dianggotai oleh Jumali (vokalis), Awiz (Pemain bass), Syawal (Pemain gitar), Am (Pemain gitar) dan Junaidi (Pemain Drum). Mereka telah menghasilkan 5 buah lagu EP yang bertajuk 'Penggantiku', 'Tiada Wanita Selainmu', 'Penantian Yang Tak Terbilang', 'Biarku Pulihmu' dan 'Lebih Baik Tak'.
Eriy Ryzale atau nama sebenarnya Eriyantee Binte Mohd Rizal lahir pada 14 February 2000 merupakan anak kedua daripada tujuh adik beradik dan beliau berasal daripada Singapura. Beliau mula bernyanyi pada usia 8 tahun. Lagu pertama yang beliau pelajari adalah lagu Sunda. Ibu bapanya, ianaEyzana dan Budi Ryzale juga merupakan seorang penyanyi. Beliau mempunyai keluarga yang meminati muzik dan semua boleh bernyanyi. Kakak beliau Erynn Eriynee juga seorang penyanyi.
 
Pada tahun 2013, Jumali SanoTri dan Chomel menjadi viral di Youtube dan Facebook apabila mereka berduet lagu 'Kau Yang Bertanda' dan 'Lamunan Cinta' yang dikarang oleh Jumali SanoTri. Kemudian pada tahun 2014, beliau telah menandatangani bersama Voz Management dan telah menghasilkan 7 buah lagu Single.
Pada usia 15 tahun Eriy Ryzale dan kakaknya Erynn Eriynee sering membuat video-video di YouTube untuk mempelajari menyanyi. Antara lagu yang mereka rakamkan yang menjadi viral adalah lagu Andai Hatiku Bersuara dari Chomel yang mempunyai 75 ribu tontonan.
 
Pada tahun 2014, Jumali SanoTri telah merakamkan single pertamanya yang bertajuk 'Berperang Pada Kenangan' di bawah naungan Voz Management. Lirik dan komposer oleh Jumali SanoTri. Ia telah di rakaman di Nangbotinang Record.
Pada tahun 2017, Eriy Ryzale telah diundang untuk memasuki DC Choir. Beliau berpeluang untuk membuat persembahan bersama artis Singapura Sufi Rashid dengan lagu Aku Sanggup di rancangan Muzika Extravaganza oleh Mediacorp.
 
Pada tahun 2015, Jumali SanoTri telah merakamkan single keduanya yang bertajuk 'Lamunan Cinta' di bawah naungan Voz Management. Lirik dan komposer oleh Jumali SanoTri. Ia telah di rakaman di Studio47.
Pada umur 17 tahun, Eriy Ryzale telah mewakili Singapura bersama Nada Fitri, Rahila Rashun, Ajul Anwar, Sunny Jackson dan Nor Haqeem untuk pertandingan D'Academy Asia Musim ke 3 di Indonesia. <ref>[https://www.beritaharian.sg/gah/peserta-spura-buat-pengulas-menangis Peserta S'pura buat pengulas menangis.] Berita Harian. Dicapai pada 28 Oct, 2017.</ref> Ia adalah pertandingan Dangdut terbesar yang di wakili oleh 6 negara yaitu Indonesia, Malaysia, Brunei Darussalam, Singapura, Timor Leste, dan Thailand. Walaupun beliau tidak memenangi pertandingan itu. Beliau tetap dapat memasuki 18 tempat teratas di pertandingan itu.
 
Pada tahun 2019yang sama, EriyJumali SanoTri dan RyzaleChomel telah merakamkan single pertamanyakeempatnya yang bertajuk ''Panas'Kau Yang Bertanda' di bawah naungan '''[https://ms.wikipedia.org/wiki/Voz_Management Voz Management]'''. <ref>[https://www.beritaharian.sg/gah/eriy-tampil-bakat-serba-boleh-melalui-panasdan EriyMVM tampil bakat serba boleh melalui 'PANAS'Production.] Berita Harian. Dicapai pada 27 Aug, 2019.</ref> Lirik oleh Amyr Abadawn dan Budi Ryzale dan komposer oleh AmyrJumali AbadawnSanoTri. Ia telah di rakaman di Studio47. Beliau juga ada berduet dengan seorang rapper bernama YK untuk versiKuala keduaLumpur.
 
Pada tahun yang sama juga, Jumali SanoTri dan Juffri Alui telah merakamkan single kelimanya yang bertajuk 'Senandung Syawal' di bawah naungan Voz Management. Lirik dan komposer oleh Jumali SanoTri. Ia telah di rakaman di Johor Baharu.
== Diskografi ==
 
Pada tahun 2016, Jumali SanoTri telah merakamkan single keenamnya yang bertajuk 'Sebelum Akhir Nafasku' di bawah naungan Voz Management dan MVM Production. Lirik dan komposer oleh Jumali SanoTri. Ia telah di rakaman di Studio47.
=== Single ===
* 2019: ''Panas (Lirik: Amyr Abadawn dan Budi Ryzale, Komposer: Amyr Abadawn)''
* 2019: ''Hati Ku Panas Featuring YK (Lirik: Amyr Abadawn dan Budi Ryzale, Komposer: Amyr Abadawn)''
 
Pada tahun 2017, Jumali SanoTri dan Chomel telah merakamkan single ketujuhnya yang bertajuk 'Resam Percintaan' di bawah naungan Voz Management dan MVM Production. Lirik dan komposer oleh Jumali SanoTri. Ia telah di rakaman di Studio47.
== Videografi ==
 
Pada tahun 2019, Jumali SanoTri telah merakamkan Single lapannya yang bertajuk 'Digari Rindu' di bawah naungan Voz Management. Lirik dan komposer oleh Jumali SanoTri. Ia telah di rakaman di Studio47.
=== Muzik video ===
* 2019: ''[https://www.youtube.com/watch?v=gTAAfa6-fRY Panas]'' <ref>[https://www.youtube.com/watch?v=gTAAfa6-fRY Eriy Ryzale - Panas (Lyric Video).] Exuism. Dicapai pada 13 Jul, 2019.</ref>
 
Pada tahun 2019 Jumali SanoTri telah kembali kepada kumpulan asalnya SanoTri dan akan membuat single terbaru di bawah naungan Voz Management.
== Panampilan Awam ==
* 2017: ''Muzika Extravaganza (Bersama DC Choir)''
* 2017: ''D'Academy Asia Musim ke 3 di Indonesia''
* 2019: ''Pelancaran Serumpun'' <ref>[https://www.beritaharian.sg/gah/serumpun-himpun-10-single-bakat-setempat Serumpun' himpun 10 single bakat setempat.] Berita Harian. Dicapai pada 31 Aug, 2019.</ref>
* 2019: ''[https://www.youtube.com/watch?v=veZOgVbv7KE Coffee Talk bersama Hafeez Glamour & Marina Yusoff]'' <ref>[https://www.youtube.com/watch?v=veZOgVbv7KE Eriy Ryzale - Janjiku (Coffee Talk).] Exuism. Dicapai pada 17 Oct, 2019.</ref>
 
== Rujukan ==
<references/>
 
== Pautan LuarDiskografi ==
 
* [https://www.instagram.com/eriy.ryzale_daa3/ Eriy Ryzale] di Instagram
=== Muzik videoEP ===
* [https://www.facebook.com/eriyryzale/ Eriy Ryzale] di Facebook
* 2012: ''Penggantiku (Bersama kumpulan SanoTri)''
* 2012: ''Tiada Wanita Selainmu (Bersama kumpulan SanoTri)''
* 2013: ''Biarku Pulihmu (Bersama kumpulan SanoTri)''
* 2013: ''Penantian Yang Tak Terbilang (Bersama kumpulan SanoTri)''
* 2014: ''Lebih Baik Tak (Bersama kumpulan SanoTri)''
 
=== Single ===
* 2014: ''Berperang Pada Kenangan (Lirik/Komposer: Jumali SanoTri)''
* 2015: ''Lamunan Cinta (Lirik/Komposer: Jumali SanoTri)''
* 2015: ''Kau Yang Bertanda (Lirik/Komposer: Jumali SanoTri, Berduet bersama Chomel)''
* 2015: ''Senandung Syawal (Lirik/Komposer: Jumali SanoTri, Berduet bersama Juffri Alui)''
* 2016: ''Sebelum Akhir Nafasku (Lirik/Komposer: Jumali SanoTri)''
* 2017: ''Resam Percintaan (Lirik/Komposer: Jumali SanoTri, Berduet bersama Chomel)''
* 2019: ''Digari Rindu (Lirik/Komposer: Jumali SanoTri)''