Semenanjung Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Chongkian (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Semenanjung Malaysia''', '''Malaysia Barat''' atau dahulunya dikenali sebagai '''[[Tanah Melayu]]''' merupakan 11 buah negeri (ketika itu) yang membentuk [[Persekutuan Tanah Melayu]]. Semenanjung Malaysia kini, terdiri daripada 11 buah negeri dan 2 Wilayah Persekutuan. Negeri-negeri tersebut ialah [[Johor]], [[Kedah]], [[Kelantan]], [[Melaka]], [[Negeri Sembilan]], [[Pahang]], [[Perak Darul Ridzuan|Perak]], [[Perlis]], [[Pulau Pinang]], [[Selangor]], [[Terengganu]], serta [[Kuala Lumpur|Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur]] dan [[Putrajaya|Wilayah Persekutuan Putrajaya]]. Keluasan keseluruhan Semenanjung Malaysia adalah 131,598 kilometer persegi.
 
Semenanjung Malaysia bersempadanan dengan [[Thailand]] di bahagian utara dan [[SingapuraSelat Johor]] di bahagian selatan. Manakala di sebelah baratnya,yang merentasi [[Selat Melaka]], ialah [[Sumatera|pulau Sumatera]], [[Indonesia]]. [[Malaysia Timur]] terletak di sebelah timur Semenanjung Malaysia merentasi [[Laut China Selatan]].
 
Kesemua negeri di Semenanjung Malaysia diketuai oleh sultan atau raja kecuali [[Wilayah Persekutuan]], [[Melaka]], dan [[Pulau Pinang]].