Monolingualisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Epilepson (bincang | sumb.)
Menambah subjudul
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Monoglottisme''' (akar [[bahasa Yunani]] μόνος ''monos'', "sendiri, bersendirian", + γλῶττα ''glotta'', "lidah, bahasa") atau, juga lebih lazimnya, '''monolingualisme''' atau '''unilingualisme''', ialahmerujuk keadaankepada bolehkemampuan bercakapbertutur hanya dalam satu bahasa, berlawanan dengan [[pelbagai bahasa]]. sahaja.
Dalam konteks berbezatertentu, "unilingualisma" juga mungkin merujuk kepada satu [[polisi bahasa]] yang menguatkuasakan satu bahasa digunakan sebagai [[bahasa kebangsaan|simbol kebangsaan]] atau bahasasecara rasmi berbandingmelebihi bahasa-bahasa yang lain.
 
Berkeadaan '''monolingual''' atau '''unilingual''' juga dikatakan sebagai teks, [[kamus]] atau perbualan yang ditulis atau diadakan dalam hanya satu bahasa, dan sebagai satu entiti di mana satu bahasa sama ada digunakan atau diiktiraf sebagai rasmi (terutamanya apabila dibandingkan dengan entiti bilingual atau pelbagai bahasa atau di dalam kehadiran individu-individu berbahas dalam bahasa-bahasa berbeza). Diingatkan bahawa ''monoglottisme'' hanya boleh merujuk kepada kekurangan kebolehan untuk berbahas dalam pelbagai bahasa. Bilangan penutur pelbagai bahasa melebihi bilangan penutur monolingual dalam populasi dunia.<ref>http://ilanguages.org/bilingual.php</ref>