Rampasan Air France 1976: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kainbiru (bincang | sumb.)
Kainbiru (bincang | sumb.)
Baris 23:
Pada [[Jun 27]], [[1976]], Penerbangan 139 [[Air France]] , satu [[Airbus A300]] yang berasal dari [[Tel Aviv]], membawa 248 penumpang dan duabbelas anak kapal, telah berlepas dari [[Athens]], menuju ke [[Paris]]. Selepas 12:30 p.m. perlepasan, penerbangan itu telah [[Rampasan kepalterbang |dirampas ]] oleh dua orang [[Palestin]] daripada [[Popular Front for the Liberation of Palestine - External Operations]] (PFLP-EO) dan dua orang Jerman daripada "[[Revolutionary Cells (RZ)]]", ([[Wilfried Böse]] dan [[Brigitte Kuhlmann]]) telah mengetuai penerbangan tersebut, mengalihkannya ke [[Benghazi]], [[Libya]]. Dari situ, ia telah bertahan selama tujuh jam untuk isian semula minyak, semasa itu seorang perempuan berpura-pura mengandung telah dibebaskan.<ref>[http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3269662,00.html "Mossad took photos, Entebbe Operation was on its way"], ''[[Ynetnews]]'', [[2006]]</ref> Kapalterbnag berkenaan telah berlepas dari Benghazi, dan pada 3:15 ia sampai di Lapanganterbang Entebbe (dikenali sekranang sebagai [[Lapanganterbang Antarabangsa Entebbe]]) di [[Uganda]].
{{terjemah|Operation Entebbe}}
Di Entebbe, empat orang pencolekpenculik itu telah diiringi oleh tiga orang gerillagerila tambahan, yang disokong oleh pro-[[Palestinian]] forces Presiden Uganda, [[Idi Amin]]. Perampas-perampas itu diketuai oleh Böse (dan bukannya, seperti yang biasanya dilaporkan, oleh Ilich Ramírez Sánchez a.k.a. [[Carlos the Jackal]]). Mereka menuntut pembebasan 40 orang Palestin yang ditahan di [[Israel]] dan 13 orang tahanan lain yang dipenjarakan di [[Kenya]], [[France]], [[Switzerland]], and [[Germany]] &ndash; dan jika tuntutan-tuntutan ini tidak dipenuhi, mereka mengugut untuk mula membunuh tawanan-tawanan itu pada [[July 1]], [[1976]].
 
Perampas-perampas itu menahan penumpang-penumpang sebagai tebusan di dewan transit Lapangan Terbang Entebbe (sekarang adalah terminal lama), dan melepaskan sebilangan besar tebusan, menahan hanya orang-orang Israel dan Yahudi, yang mana mereka mengugut untuk membunuh sekiranya Israel tidak memenuhi tuntutan mereka.