Astro Shaw: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 49:
 
=== Box Office ===
PadaSekitar tahun 2010 hingga 2013, filem yang menduduki carta sebagai filem tempatan yang mendapat kutipan paling tinggi di Malaysia hanya berkisar sekitar RM8 juta. Filem dengan kutipan paling tinggiWalaubagaimanapun, pada tahun 2013 hanya berjaya mengutip sebanyak RM5.89 juta berbanding RM11.74 juta pada tahun 2011. Walaubagaimanapun2014, Astro Shaw berjaya mencipta sejarah dengandan telah menaikkan tanda aras untuk filem-filem tempatan pada tahun 2014, dengan melepasi kutipan boxpada office sebanyakaras RM15 juta melalui filem [[The Journey]] (RM17.28 juta). Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Pengeluar Filem Malaysia, Zahrin Aris, The Journey telah meningkatkan penanda aras untuk kutipan filem tempatan kepada RM 20 juta. The Journey juga merupakan filem pertama dan satu-satunya filem tempatan berbahasa Cina yang berjaya mengungguli carta ''box office'' tempatan pada tahun ia ditayangkan. Ini merupakan satu prestasi yang masih belum dicapai oleh syarikat pengeluaran filem yang lain di Malaysia.
 
Semenjak itu,Manakala pada tahun 20172018, jumlahterdapat kenaikan besar dalam kutipan filem ''box office'' tempatan mencecah RM56.76 juta melalui tayangan 59 filem. Pada tahun 2018, terdapat kenaikan besar kepada sejumlah RM 170 Juta yangmelalui dikutipkutipan melaluidaripada 49 buah filem yang ditayangkan. Astro Shaw telahmenjadi banyakpeneraju utama yang menyumbang kepada peningkatan luar biasa ini dengan menjadi peneraju utama kepada tayangan filem box office tempatan pada tahun 2018 denganmemegang memilikisebanyak 60% saham pasaran filem tempatan. Astro Shaw sahaja mempunyai kumulatif kutipan pecah''box panggungoffice'' yang mengagumkan melebihi RM 103 juta yang diperoleh melalui 4 filem ''blockbuster'', antaranya Hantu Kak Limah (RM 38 Juta), Dukun (RM 12 Juta), Paskal (RM 30 Juta) dan Polis Evo 2 (RM 23 Juta) .
 
Berikutan tahun yang bersejarah itu, Astro Shaw kini mendominasi industri filem Malaysia dengan menduduki 7 daripada 10 carta filem ''blockbuster'' yang mendapat kutipan paling tinggi sepanjang masa. Dengan mencapaikutipan sebanyak RM38 juta melalui Hantu Kak Limah, ia menjadi filem tempatan pertama yang mengatasi kutipan ''boxoffice'' dengandi jumlahtanda sebanyakaras RM30 juta yangsekaligus memecahkan rekod filem ''box office'' Malaysianegara.
 
=== Pengiktirafan ===