Ōkunoshima: Perbezaan antara semakan

pulau
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Epilepson (bincang | sumb.)
Mencipta laman, akan menambaah maklumat
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 13:47, 20 November 2019

Ōkunoshima (大久野島) ialah sebuah pulau kecil yang terletak di Laut Pedalaman Seto, Jepun di bandar Takehara, Wilayah Hiroshima. Ia boleh disampai dengan menumpang feri dari Tadanoumi dan Ōmishima. Terdapat tapak perkhemahan, trek jalanan dan tempat bersejarah di pulau berkenaan. Ia sering kali dipanggil Usagi Shima (うさぎ島, "Pulau Arnab") kerana bilangan arnab feral yang banyak yang menduduki pulau itu; arnab-arnab tersebut agak jinak dan akan mendekati manusia.

Ōkunoshima
Nama asli:
大久野島
Ōkunoshima dilihat dari pulau Ōmishima, dari arah tenggara.
Geografi
Lokasi Laut Pedalaman Jepun
Pentadbiran

Ōkunoshima memainkan peranan yang penting ketika Perang Dunia Kedua sebagai sebuah kilang yang menghasilkan gas beracun yang digunakan untuk kebanyakan perang kimia yang berlaku di China.[1]

Sejarah

 
Arnab di pulau berkenaan.

Pulau tersebut merupakan sebuah kawasan tanaman sehingga Perang Jepun-Rusia apabial sepuluh kubu dibina untuk melindunginya. Tiga keluarga pemancing tinggal di pulau itu.[2]

Pada tahun 1925, Institusi Sains dan Teknologi Tentera Darat Imperial Jepun memulakan program rahsia untuk mencipta senjata kimia, berdasarkan kajian yang luas yang menunjukkan bahawa senjata kimia dicipta di seluruh Amerika Syarikat dan Eropah.[2] Jepun merupakan salah satu penandatangan dalam Protokol Geneva pada tahun 1925 yang melarang penggunaan perang kimia. Walaupun penciptaan dan penyimpanan senjata kimia tidak diharamkan, Jepun memastikan kerahsiaan penciptaan senjata kimia yang dijalankan pada tahun 1929 dengan ketat, sehingga membuang rekod pulau Ōkunoshima daripada beberapa peta.[3] Kilang tersebut dibina dari tahun 1927 sehingga tahun 1929, dan merumahkan sebuah fasiliti senjata kimia yang menghasilkan lebih daripada enam kilotan gas mustard dan gas pemedih mata.[2]

 
Robohan kilang menghasilkan gas (dan stesen kuasa digambarkan di sini yang membekalkan tenaga kepadanya), masih berdiri sehingga kini.

Pulau tersebut dipilih untuk kesunyiannya, kesangsian kepada keselamatan, dan kerana ia cukup jauh dari Tokyo dan kawasan lain sekiranya berlaku bencana. Di bawah kuasa angkatan tentera Jepun, pemproses pengawet ikan tempatan ditukarkan kepada sebuah reaktor gas toksik. Penduduk tempatan dan pekerja yang mungkin akan bekerja tidak diberitahu apa yang dihasilkan oleh kilang itu dan semuanya dilindungi sebagai rahsia; suasana pekerjaan agak kasar dan ramai menderita daripada penyakit berkaitan pendedahan toksik.

Dengan pengakhiran perang, dokumen berkaitan kilang dibakar dan Kuasa Pendudukan Pihak Berikat membuang gas tersebut dengan membuang, membakar atau menanamnya, dan orang ramai diberitahu untuk senyap berkaitan projek itu. Beberapa dekad kemudian, mangsa dari kilang itu diberikan bantuan kerajaan untuk rawatan. Pada tahun 1988, Muzium Gas Beracun Ōkunoshima dibuka.

Kini


  1. ^ The Wages of Guilt: Memories of War in Germany and Japan, (New York: Meridan, 1994), 111.
  2. ^ a b c Yuki Tanaka. "Gas Beracun: Kisah Yang Jepun Hendak Lupa". Bulletin of the Atomic Scientists, October 1998. pp. 10-19.
  3. ^ "Permulaan Kilang Beracun" (Pameran Muzium Gas Beracun Ōkunoshima: Pulau Ōkunoshima, Wilayah Hiroshima), dilawat pada December 10, 2006.