California: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 67:
}}
{{portal}}
'''California''' ialah salah sebuah negeri [[Amerika Syarikat]] yang terletak di [[Pesisir Barat Amerika Syarikat|pesisir barat]] [[Amerika Syarikat]]. California bersempadan dengan [[Lautan Pasifik]], [[Oregon]], [[Nevada]], [[Arizona]], dan negara [[Mexico]] melalui [[Baja California]]. California adalah negeri termaju di Amerika Syarikat dan juga merupakan negeri yang mempunyai penduduk terbesar di A.S. Sekiranya ia menjadi sebuah negara merdeka, ia akan berada dalam posisi ke-6 ekonomi terbesar di dunia selepas [[Amerika Syarikat]], [[Jepun]], [[Jerman]], [[United Kingdom]], dan [[Perancis]]. Disamping itu negeri ini terkenal dengan beragam suku bangsa di AS, terutamanya bangsa Latino. Jolokan rasminya adalah ''The Golden State'' kerana pada tahun [[1849]] telah berlaku [[Gold Rush]] disini selepas penemuan emas yang banyak. Nama ini juga merujuk kepada [[rumput]] tempatannya yang berubah menjadi warna emas pada [[musim panas]]. [[Singkatan pos A.S.]]nya adalah '''CA''', dan singkatan [[Associated Press]]nya adalah '''Calif'''.
 
California juga pendorong dominan budaya dan juga ekonomi AS, serta merupakan penyumbang inovasi utama dalam bidang [[teknologi]] dan [[perundangan]], sebagai tambahan ia membayar lebih ke sistem federal dari keuntungan yang dia terima. Ia juga memiliki bandar raya terbesar dan menarik di negara AS, termasuk [[Los Angeles, California]], [[San Diego, California]], dan [[San Francisco, California|San Francisco]].
 
== Sejarah ==
Sebelum ketibaan orang Eropah, California merupakan sebuah kawasan yang kaya dengan kebudayaan dan bahasa pelbagai kaum [[pribumi Indian]] Amerika Utara. Kebayakan kaum ini tinggal di sebelah pantai barat dan memburu [[mamalia]] laut, menangkap ikan [[salmon]] dan mengumpul kerang, manakala pemburu [[nomad]] lebih gemar memburu binatang liar dan mengumpul kekacang, ''acorns'', dan buah-buahan ''berries''. Kaum yang paling besar ketika itu ialah Chumash, Pomo dan Salinan.
 
Baris 93:
Pada awal abad ke-20 penghijrahan ke California bertambah secara mendadak dengan terbinanya [[lebuhraya]] transcontinental utama seperti [[Lincoln Highway]] dan [[U.S. Highway 66]] yang lebih dikenali sebagai "Route 66". Antara 1900 dan 1965 penduduknya bertambah dari kurang satu juta orang hingga menjadi negeri dengan penduduk terpadat di AS. Manakala dari 1965 hingga kini, demografi penduduknya telah berubah secara radikal dan sekarang penduduknya adalah [[kosmopolitan]] yang terdiri dari pelbagai bangsa dan keturunan. Kini negeri ini terkenal sebagai sebuah negeri yang liberal, maju dari segi budaya dan [[teknologi]], pusat sedunia untuk operasi [[kejuruteraan]], [[muzik]], [[filem]] dan [[televisyen]], dan pengeluar hasil pertanian di AS. Antara tempat-tempat yang terkenal disini termasuklah [[Los Angeles]], [[San Francisco]], [[Hollywood]] dan [[Lembah Silikon]].
 
== Kerajaan dan Politik ==
 
== Geografi ==
 
== Geografi ==
California memiliki alam yang indah menonjolkan lembah tengah yang luas, gunung tinggi, padang pasir yang panas, dan pesisiran pantai yang indah. Dengan luas wilayah [[1 E11 m²|410.000]] [[kilometer persegi|km²]] ia merupakan negeri ke-3 terbesar di AS. Kebanyakan bandar rayanya tertumpu di pesisiran Pasifik yang sejuk, yang paling dikenal termasuklah [[Los Angeles, California|Los Angeles]], [[San Francisco]], [[San Jose, California|San Jose]], [[Santa Ana, California|Santa Ana]]/[[Orange County, California|Orange County]], dan [[San Diego, California|San Diego]]. Namun, [[ibu negerinya]] iaitu [[Sacramento, California|Sacramento]] terletak di [[Central Valley]].
 
Baris 109 ⟶ 108:
California juga merupakan pusat beberapa [[gunung berapi]], beberapa masih aktif seperti [[Gunung Mammoth]]. Gunung berapi lainnya termasuk [[Lassen Peak]] yang meletus sejak 1914 dan 1921, dan [[Gunung Shasta]].
 
== Rujukan ==
<references/>