Paus Gregorius VIII: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Anumengelamun telah memindahkan laman Paus Gregory VIII ke Paus Gregorius VIII: Penamaan semula yang seragam dalam b. Latin agar serasi dengan subjek sebagai ketua Gereja Katolik Rom - b. Latin merupakan bahasa rasmi Gereja tsbt
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{MABBIM}}
'''Paus Santa GregoryGregorius VII''' (c. [[1020]]/[[1025]] – [[25 Mei]], [[1085]]), dilahirkan sebagai '''Hildebrand dari [[Soana]]''' ([[Bahasa Itali|Itali]]: ''Ildebrando di Soana''), ialah [[Paus (Katolik)|paus]] [[Gereja Roman Katolik]] dari [[22 April]], [[1073]], hingga kematiannya. Salah satu paus yang giat dalam reformasi, dia terkenal dengan peranannya semasa [[Investiture Controversy]], di mana dia menentang Maharaja Rom Suci [[Henry IV, Maharaja Rom Suci|Henry IV]].
 
== Biografi ==
Baris 5 ⟶ 6:
Hildebrand dilahirkan di Soana (kini, [[Sovana]]), sebuah pekan kecil di selatan [[Tuscany]]. Keluarganya berasal dari golongan bangsawan yang dikenali sebagai [[Aldobrandeschi]].
 
Dia dihantar ke Rom untuk bersama pakciknyabapa saudaranya yang merupakan seorang paderi di biara St. Mary di bukit Aventine. Pengalamannya di Rom banyak mempengaruhi perwatakannya. [[Paus Gregory VI]] juga dikatakan pernah menjadi pembimbingnya.
 
 
Hildebrand pergi ke biara di mana pamannya berada untuk memperoleh pendidikan. Setelah pendidikan, Hildebrand menjadi seorang biarawan [[Benediktin]] di [[Prancis]].
Tak lama di Prancis, ia dipanggil kembali untuk bertugas di Roma. Di Roma ia diserahi beberapa kedudukan yang amat penting di bawah beberapa Paus, hingga akhirnya ia pun diangkat menjadi Paus.
 
== Terpilih menjadi Paus ==
Selama dua puluh lima tahun, beliau menolak tawaran sebagai Paus. Namun, kematian [[Paus Alexander II]] mendorong para [[kardinal]] bersepakat untuk memilih Hildebrand sebagai Paus yang baru. Dengan suara bulat mereka memutuskan: "Hildebrand ditetapkan sebagai penerus [[Santo Petros|St. Petrus]]!" pada 22 April 1073.
 
"Mereka membawaku ke takhta suci," demikian ditulisnya kelak. "Bangkangan aku tidak mereka hiraukan. Kegentaran memenuhi hatiku dan kegelapan sepenuhnya melingkupi aku."
 
Acuh tidak acuh beliau menduduki takhta dengan nama Gregorius VII.
 
== Konflik dengan penguasa pemerintahan ==
Masa itu sungguh merupakan masa gelap bagi [[Gereja Katolik]]. Para [[Monarki|raja]] dan [[maharaja]] ikut campur dalam urusan-urusan gereja. Mereka bahkan turut andil menetapkan orang-orang yang mereka inginkan menjadi para pejabat gereja, [[uskup]], [[kardinal]] dan bahkan [[Paus (Katolik Roma)|Paus]]. Banyak dari antara mereka yang ditetapkan itu bukanlah orang-orang yang baik. Mereka memberikan teladan yang buruk bagi umat.
 
Hal pertama yang dilakukan Paus Gregorius adalah melewatkan beberapa hari lamanya dalam doa. Ia juga meminta yang lain untuk berdoa baginya. Ia sadar bahwa tanpa doa tak ada sesuatu pun yang dapat diselesaikan dengan baik bagi Tuhan. Sesudah itu, ia mulai bertindak dengan memperbaiki pelayan-pelayan gereja. Ia juga mengambil langkah-langkah yang perlu untuk menghindari campur tangan negara dalam masalah Gereja. Hal ini amatlah sulit mengingat para penguasa semuanya menentang perubahan itu. Namun, beberapa di antara mereka mulai mau bekerjasama.
 
Kaisar [[Henri IV]] dari [[Jerman]], tidak mau berhenti mencampuri urusan gereja. Ia bahkan mengirimkan orang-orangnya untuk menangkap Bapa Suci. Penduduk Roma menyelamatkan paus dari penjara. Akhirnya Paus Gregorius menetapkan [[ekskomunikasi]] untuk kaisar.
Hal itu tidak menghentikan Henry IV. Ia menetapkan pausnya sendiri. Tentu saja orang yang ditetapkannya itu bukanlah paus sesungguhnya. Tetapi Henry berusaha meyakinkan rakyat bahwa paus yang ditetapkannya itulah paus yang benar dan sah. Kemudian kaisar kembali mengirimkan pasukannya untuk menangkap paus. Bapa Suci dipaksa meninggalkan Roma.
 
Paus Gregorius melarikan diri ke [[Salerno]] di mana beliau menghabiskan sisa usia sehingga beliau meninggalnya pada 25 Mei 1085. Pesannya yang terakhir adalah, "Aku cinta keadilan dan benci kejahatan. Oleh sebab itulah sekarang aku mati dalam pengasingan."<ref>Beno. ''Gesta Romanae ecclesiae contra Hildebrandum''. ca. 1084. In K. Francke, MGH ''Libelli de Lite'' II (Hannover, 1892), pp. 369–373. Much of this is reproduced in English in [http://books.google.com/books?id=P3IuAAAAYAAJ&pg=PA121 The Acts and Monuments of John Foxe], p.121ff.</ref>
 
== Pengkudusan sebagai santo ==
Paus Gregorius VII dikuduskan oleh [[Paus Paulus V]] pada tahun [[1606]] atas pernyataan keberaniannya yang luar biasa.<ref name="CE">{{CathEncy | wstitle =Pope St. Gregory VII | author = Thomas Oestreich}}</ref>
 
Kata Tomas kepada-Nya: "Tuhan, kami tidak tahu ke mana Engkau pergi; jadi bagaimana kami tahu jalan ke situ?" Kata Yesus kepadanya: "Akulah jalan dan kebenaran dan hidup.” ({{Alkitab|Yohanes 14: 5-6}})
 
== Rujukan ==
{{reflist|2}}
{{SEnarai Paus}}
{{stub}}