Pengepungan Constantinople (717–718): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Baris 35:
Pada tahun 716, Maharaja [[Theodosius III]] yang sedar bahawa bahaya yang bakal mendatang telah menandantangani satu pakatan dengan [[Tervel dari Bulgaria|Khan Tervel]] dan mereka bersedia untuk mempertahankan kepentingannya. Maharaja telah menyediakan modal untuk menyimpan makanan di dalam kota sebagai bekalan menghadapi ancaman tentera Islam seterusnya.
 
Pada tahun 717, Maharaja [[Leo III orang Isauria|Leo III]] telah melancarkan pemberontakan terhadap pemerintahan Theodosius. Tentera Islam cuba memanfaatkan keadaan dan berundingpeluang dengan berunding bersama Leo. Leo meyakinkan pihak Islam bahawa beliau akan menjadi sekutu tentera Islam sekiranya beliau berjaya menaiki takhta. Theodosius tidak sanggup untuk mencetuskan perang saudara lagi dan mengumumkan pengunduran dirinya daridaripada takhta kerajaan. Leo III menaiki takhta secara aman dan beliau segera mengingkari perjanjiannya dengan kerajaan Umayyah.
 
Khalifah [[Sulaiman bin Abdul Malik]] telah mengarahkan saudaranya, [[Maslamah bin Abdul Malik]] untuk memimpin 80,000 tentera bersama 800 kapal untuk menakluk Constantinople. Sementara itu, Leo II telah memulakan persiapannya. Utusan telah dihantar ke Bulgaria untuk meminta bantuan manakala pertahanan kota telah diperbaiki. Angkatan Islam telah menguasai [[Abydos (Hellespont)|Abydos]] pada Julai 717 sebelum mereka mara ke [[Hellespont]].
 
[[Fail:Walls of Constantinople.JPG|250px|thumb|Bahagian pemulihan [[Tembok Constantinople|tiga lapis Tembok Theodosian]] yang melindungi [[Constantinople]] dari arah darat.]]
Pada bulan Ogos 717, tentera Islam telah mendirikan dua dinding yang menghadap ke kota manakala satu dinding lagi didirikan bagi mempertahankan kem mereka dari arah barat. Constantinople telah dilindungi oleh tembok Theodosian yang dibina pada awal abad kelima yang setinggi 12 meter dan setebal 4 meter, di mana ia sama sekali tidak dapat ditandingi. Tembok laut pula dibina tidak lama kemudian, namun ia masih lemah. Tembok pertahanan kota telah dipertahankan oleh seramai 12,000 pasukan pengawal yang kuat. Bekalan makanan juga disimpan dalam skala kuantiti yang besar.
 
== Pengepungan ==