Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Laut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 58:
Ia mempunyai sekitar 126 buah [[kapal perang]] pelbagai kelas dan jenis, menjadikan angkatan ini sebagai salah satu angkatan tentera laut yang terbesar dari segi keanggotaan dalam kalangan negara-negara [[Asia Tenggara]].
 
Angkatan Laut Indonesiaini dipimpin oleh seorang [[KetuaKepala TurusStaf TenteraTNI Angkatan Laut Indonesia|KetuaKepala Turus Tentera LautStaf]] (''Kepaladisingkatkan Staf Angkatan Laut'' –kepada Kasal). Angkatan Lautini Indonesiaturut diperkuatkan dengan tiga armada utama yang dikenali sebagai "[[wikt:armada#Noun|Armada]]" iaitu ''Komando Armada I'' (Markas 1 Armada) bertempat di [[Jakarta]], ''Komando Armada II'' (Markas 2 Armada) bertempat di [[Surabaya]], ''Komando Armada III'' (Markas 3 Armada) bertempat di [[Kota Sorong|Sorong]], dan sebuah Markas Angkutan Laut Tentera (''Komando Lintas Laut Militer''). Angkatan Laut juga memimpin [[Korps Marinir Indonesia]].
 
 
Angkatan Laut Indonesia dipimpin oleh [[Ketua Turus Tentera Laut Indonesia|Ketua Turus Tentera Laut]] (''Kepala Staf Angkatan Laut'' – Kasal). Angkatan Laut Indonesia diperkuatkan dengan tiga armada utama yang dikenali sebagai "[[wikt:armada#Noun|Armada]]" iaitu ''Komando Armada I'' (Markas 1 Armada) bertempat di [[Jakarta]], ''Komando Armada II'' (Markas 2 Armada) bertempat di [[Surabaya]], ''Komando Armada III'' (Markas 3 Armada) bertempat di [[Kota Sorong|Sorong]], dan sebuah Markas Angkutan Laut Tentera (''Komando Lintas Laut Militer''). Angkatan Laut juga memimpin [[Korps Marinir Indonesia]].
 
Semua kapal dalam armada TNI-AL membawa imbuhan awalan ''KRI'' yang bermaksud ''Kapal Republik Indonesia'' (''Republic of Indonesia Ship'').