Majapahit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tambahan kata
Baris 143:
{{Sejarah Malaysia}}
 
'''Kerajaan Majapahit''' ([[Bahasa Jawa|Jawa]]: ꦤꦒꦫꦶ​ꦏꦫꦗꦤ꧀​ꦩꦗꦥꦻꦠ꧀; ''Nagari Karajan Mɔjɔpait'', [[Bahasa Sanskerta|Sanskerta]]: विल्व तिक्त; ''Wilwatikta'') adalah sebuah kerajaanempayar [[Suku Jawa|Jawa]] yang berpusat di [[Jawa Timur]], [[Indonesia]], yang dibentuk sekitar tahun 1293 hingga 1527 M. Kerajaan ini mencapai puncak kejayaannya menjadi [[kemaharajaan]] raya yang menguasai wilayah yang luas di [[Nusantara]] pada masa kekuasaan [[Hayam Wuruk]], yang berkuasa dari tahun [[1350]] hingga [[1389]].
 
Kerajaan Majapahit adalah kerajaan [[Hindu]]-[[Agama Buddha|Buddha]] terakhir yang menguasai [[Nusantara]] dan dianggap sebagai kerajaan terbesar dalam [[sejarah Indonesia]].<ref name="Ricklefs_19">Ricklefs (1991), halaman 19</ref> Menurut [[Negarakertagama]], kekuasaannya terbentang dari [[Jawa]], [[Sumatera]], [[Semenanjung Malaysia|Semenanjung Malaya]], [[Kalimantan]],<!--Kepulauan Sulu, Manila (Saludung),--> hingga [[Indonesia]] timur. <ref>Prapantja, Rakawi, trans. by Theodore Gauthier Pigeaud, ''Java in the 14th Century, A Study in Cultural History: The Negara-Kertagama by Pakawi Parakanca of Majapahit, 1365 AD'' (The Hague, Martinus Nijhoff, 1962), vol. 4, p. 29. 34; [[G.J. Resink]], ''Indonesia’s History Between the Myths: Essays in Legal History and Historical Theory'' (The Hague: W. van Hoeve, 1968), hal. 21.</ref>
 
Kerajaan Majapahit diasaskan oleh Raden Wijaya. Baginda menerima pengaruh Hindu Buddha dan melaksanakan sistem pentadbiran berasaskan ''Undang-undang Manu''. ''Undang-undang Manu'' merupakan sumber bertulis yang menjelaskan peranan hakim membicarakan kes-kes awam.