Ilmu jata: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Asas artikel
 
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Ilmu jata''' ({{Lang-en|heraldry}}) adalah suatu [[ilmu]] atau [[seni]] dalam menciptakan dan menghias [[lambang]] atau [[jata]] serta kajian mendalam tentang makna, asal-usul, sejarah, dan perkembangan rekaan-rekaan sebegini.
 
Jata-jata ini dahulunya mula diwujudkan sebagai suatu bentuk pengenalan untuk membedakan pihak-pihak yang berseteru dalam pertempuran saat wajah mereka ditutupi [[ketopong]] dan [[baju zirah]] [[besi]] yang berat,<ref>[[John Brooke-Little]]. ''An Heraldic Alphabet''. (Macdonald, London: 1973),2.</ref> baik ketika [[Peperangan|berperang]] mahupun terlibat dalam kegiatan sukan tertentu seperti [[lawan tombak]]. Akhirnya sistem peraturan formal berkembang menjadi bentuk heraldik yang lebih kompleks.
 
Meskipun praktik heraldik sudah hampir 900 tahun lamanya, hingga kini masih juga diterapkan. Banyak kota dan tempat di [[Eropah]] dan seluruh dunia yang memakai lambang. Praktik lambang personal, yang dilindungi pemerintah dan diakui badan hukum, terus berlanjut di berbagai belahan dunia.
Baris 11:
{{Commons category|Coats of arms|Ilmu jata}}
* [http://www.europeanheraldry.org EuropeanHeraldry.org] catalogues a large number of European noble titles and heraldry.
{{seniTunas-stubseni}}<br />
{{sejarah-stub}}
{{Ilmu jata}}{{Kawalan kewibawaan}}