Muzaf Ahmad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pemikirkelana (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Pemikirkelana (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 39:
Muzaf Ahmad atau nama sebenarnya '''Ahmad Muzaffar bin Baharudin''' merupakan salah seorang penulis sastera [[Malaysia]]. Beliau merupakan lulusan ijazah sarjana muda dan ijazah sarjana dalam bidang Kejuruteraan Elektronik (Pengkhususan dalam kejuruteraan reka bentuk litar mikrocip dan komunikasi tanpa wayar) dari [[:en:Keio_University|Keio University]], Jepun. Beliau kini di peringkat Ph.D dalam bidang Sistem Geo-Informatik (Pengkhususan dalam teknologi [[Internet of Things]] di Fakulti Governan dan Media, Keio University, Jepun. Antara pendidikan awal beliau adalah di SK Leban Chondong, SMK Seri Rompin dan [[Kolej Melayu Kuala Kangsar]]. Beliau mencapai keputusan cemerlang 11A, iaitu 10A1 satu A2 dalam peperiksaan [[Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)]] 2008 sekaligus terpilih salah seorang penerima Anugerah Pelajar Cemerlang Berita Harian (APC-BH) 2008, selain [[Nik Nur Madihah Nik Mohamad Kamal]] pelajar terbaik SPM 2008.
 
Beliau juga merupakan seorang penulis sastera di Malaysia. Selain menerbitkan novel, kumpulan puisi dan kumpulan cerpen, beliau memenangi beberapa anugerah sayembara penulisan dan [[Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU)]] 2012/2014/2015. Beliau juga telah dinobatkan sebagai pemenang utama [[Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM)]] bagi kategori kumpulan puisi tahun 2014 menerusi kumpulan puisi Jaulah Sampai Syurga dan memenangi kategori sama dalam [[Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM)]] 2017/2018 menerusi buku kumpulan puisi Sepasang Sayap di Bahu.
 
Beliau turut bergiat aktif dalam aktiviti dan persatuan kesusasteraan. Beliau merupakan mantan peserta program penulisan [[MASTERA]] (Puisi) 2017 yang mengumpulkan penyair serantau dari Malaysia, Indonesia, Brunei dan Singapura.
Baris 81:
 
===Hadiah Sastera===
* Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) menerusi cerpen eceran ''Kanibal Hutan Seberang'', 2012
* Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) menerusi puisi eceran ''Jaulah Sampai Syurga'', 2014
* Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) 2014 menerusi buku kumpulan puisi ''Jaulah Sampai Syurga'', 2014
* Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) menerusi puisi eceran ''Denting WaktuWakt''u, 2015
* Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) 2015/2016 menerusi puisi eceran ''Peniup Seruling Marionette'', 2015
*Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) 2014 menerusi buku kumpulan puisi ''Sepasang Sayap di Bahu'', 2017/2018
 
===Sayembara===