Senarai istilah Islam dalam bahasa Arab: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Human Survivor (bincang | sumb.)
k Istilah "mahmudah" dalam bahasa arab iaitu akhlak terpuji
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 202:
;[[Madrasah|Madrasa]] (مدرسة) : sekolah, universiti
;[[Maghrib]] (مغرب): [[solat]] harian keempat
;[[Imam Mahdi|Mahdi]] (مهدي) : "panduan ". Lebih khusus al-Mahdi (panduan) adalah seorang tokoh yang akan muncul dengan Nabi Isa sebelum akhir masa, apabila Allah mengizinkannya, untuk membawa keamanan dunia, ketenteraman dan keadilan, selepas menewaskan kezaliman dan penindasan. Syiah menganggap Imam kedua belas sebagai [[Imam Mahdi]] yang tersembunyi di dalam gua ketika [[ghabat]] berusia 5 tahun dan akan muncul semula [[Zuhur]]. Sunni menganggap Imam Mahdi dari keturunan baginda Nabi Muhammad. :[[Adab|Mahmudah]] (مهموده)
:Akhlak terpuji hati seorang insan.Akhlak yang merangkumi perbuatan baik,ucapan atau tutur kata yang sopan serta perasaan yang dapat meningkatkan iman dan memperoleh ganjaran pahala.
;[[Mahram]] (محرم) : saudara daripada jantina yang berlainan biasanya digambarkan sebagai "dalam had terlarang"; penerangan yang lebih baik adalah "dalam had dilindungi", bermakna saudara mara yang seseorang boleh hadir berhadapan tanpa memerlukan [[hijab]] dan yang tidak boleh dikahwini.
;[[Makruh|Makrouh]] : Bermaksud "dibenci", walaupun bukan [[haram]] (dilarang); sesuatu yang tidak disukai atau menyakitkan hati. Tidak ada dosa dan tiada hukuman jika seseorang melakukan yang makruh.