Deepika Padukone: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kemaskini.
Pengemasan.
Baris 20:
Padukone, anak perempuan pemain badminton [[Prakash Padukone]], dilahirkan di [[Copenhagen]] dan dibesarkan di [[Bangalore]]. Ketika usia remaja, beliau bermain badminton dalam kejohanan peringkat kebangsaan, namun meninggalkan kerjayanya dalam sukan untuk menjadi peragawati fesyen. Beliau kemudian menjadi pelakon filem, dan membuat kemunculan lakonan sulungnya pada 2006 sebagai watak judul dalam filem Kannada ''[[Aishwarya (filem)|Aishwarya]]''. Padukone kemudian melakonkan dua watak dalam keluaran [[Bollywood]] pertamanya—blokbuster 2007 ''[[Om Shanti Om]]''—dan memenangi [[Anugerah Filmfare untuk Penampilan Sulung Wanita Terbaik]].
 
Padukone mendapat pujian bagi lakonannya dalam filem percintaan 2009 ''[[Love Aaj Kal]]'' dan filem drama 2010 ''[[Lafangey Parindey]]'', namun penampilannya dalam filem komedi percintaan 2008 ''[[Bachna Ae Haseeno]]'' dan filem komedi 2010 ''[[Housefull]]'' menerima ulasan negatif. Beliau menyusulinya dengan peranan dalam siri filem yang tidak berjaya secara komersial yang gagal untuk meningkatkan profil kerjayanya. Filem pecah panggung 2012 ''[[Cocktail (filem 2012)|Cocktail]]'' menandakan titik peningkatan yang signifikan dalam kerjayanya, membuatnya mendapat sambutan dari pengkritik dan menerima pencalonan Pelakon Wanita Terbaik di beberapa anugerah. Pada tahun 2013, Padukone membina dirinya sebagai pelakon utama dalam pawagam Hindi dengan menjayakan peranan utama dalam filem komedi ''[[Yeh Jawaani Hai Deewani]]'' dan ''[[Chennai Express]]'' (kedua-duanya meraih kedudukan pada filem-filem Bollywood dengan keuntungan tertinggi sepanjang zaman), dan memenangi [[Anugerah Filmfare untuk Pelakon Wanita Terbaik]] bagi persembahannya dalam filem percintaan tragis ''[[Goliyon Ki Raasleela Ram-Leela]]''.
 
Selain berlakon, Padukone mengambil bahagian dalam acara pentas, menulis kolum pada sebuah akhbar India, dan menjadi duta besar selebriti berpengaruh untuk [[jenama]] dan [[produk]]. Kehidupan di luar layar lebar menjadi subjek akhbar tabloid di India.